Učitelj, Mar 01, 1936, page 64

576 Радмило Д. Димитријевић

првим. Какав је положај таквих наставника на практичном учитељском испиту» Правилником није нигде дат обим градива које се има питати на том испиту. Даље, о писменом испиту стоји само то, да се тај испит полаже из педагошке групе предмета и државног језика са књижевношћу, а о усменим се такође само набрајају предмети који се на испиту полажу. Према томе, наставник мора сам себи да ствара појам о обиму градива предмета које испитује према циљу који се жели постићи. Како ће се један такав наставник оријентисати» Како ће испитивати свој предмет и у коме обиму» Какав је обим градива тога предмета у основној школи Како довести у везу програм тога градива у основној школи са оним у учитељској, и какав однос треба да постоји између једног и другог програма» Таква питања, и безброј других такве врсте, намећу се сама собом свакоме наставнику — члану комисије на практичном учитељском испиту. И је ли чудо ако наставник мора сам, због неодређености правилника, без ичије помоћи, на основу својих размишљања, схватања и искуства, да ствара програм и систем испитивања, да подешава став, да га мења у разноврсним приликама и ситуацијама. Цео тај испит према томе, а и успех кандидата и његов будући рад, и у појединостима, а и у главном, релативне је природе и зависи, не од донекле реалних чињеница које би кандидат морао имати на уму приликом спремања за испит, већ, природно је, од релативног схватања тога испита од стране већине чланова у једној комисији. Грешке су, природно, и поред све обазривости, неизбежне и честе у оваквом случају.

Ја сам се нарочито задржао и на овим околностима, пре улажења у анализу одредаба новога пројекта, хтејући тиме да истакнем сложеност питања о практичном учитељском испиту. Пројекат новога правилника је опрезно додирнуо неким својим одредбама и ове околности и још друге, много значајније. Питање је сада: какав је овај пројекатг Да ли он значи нешто боље, савршеније, савременије и стварније од овог правилника који је на снази» Да ли су озбиљније узета у претрес извесна питања која су у вези са стањем појединих важних наука, које су неопходно потребне при доношењу извесних закључака и одредаба које претендују на тачност, оправданост и њихово усвајање за дуже време» Јесу ли, напослетку, при доношењу тога пројекта учествовали сви фактори који су у вези са целим тим питањем»

Да видимо.

Пре свега, да одмах кажем једну ствар од које полазим при анализи и критиковању појединих одредаба овога пројекта, и која чини основу целога мога става при упуштању у питања која се односе на наше учитељство. Ја спадам међу оне људе који учитељски позив цене врло високо, и имао сам прилике да дуго година посматрам и пратим сав онај огромни напор наших учитеља, све оне велике жртве, самоодрицања, патње, дуге и мучне. Имао сам прилике да видим и огромне успехе који су постизавани по цену великих жртава, али који су тако постизавани, јер се имало и велике љубави према позиву и високе

а арнр<