Učitelj

576 Радмило Д. Димитријевић

првим. Какав је положај таквих наставника на практичном учитељском испиту» Правилником није нигде дат обим градива које се има питати на том испиту. Даље, о писменом испиту стоји само то, да се тај испит полаже из педагошке групе предмета и државног језика са књижевношћу, а о усменим се такође само набрајају предмети који се на испиту полажу. Према томе, наставник мора сам себи да ствара појам о обиму градива предмета које испитује према циљу који се жели постићи. Како ће се један такав наставник оријентисати» Како ће испитивати свој предмет и у коме обиму» Какав је обим градива тога предмета у основној школи Како довести у везу програм тога градива у основној школи са оним у учитељској, и какав однос треба да постоји између једног и другог програма» Таква питања, и безброј других такве врсте, намећу се сама собом свакоме наставнику — члану комисије на практичном учитељском испиту. И је ли чудо ако наставник мора сам, због неодређености правилника, без ичије помоћи, на основу својих размишљања, схватања и искуства, да ствара програм и систем испитивања, да подешава став, да га мења у разноврсним приликама и ситуацијама. Цео тај испит према томе, а и успех кандидата и његов будући рад, и у појединостима, а и у главном, релативне је природе и зависи, не од донекле реалних чињеница које би кандидат морао имати на уму приликом спремања за испит, већ, природно је, од релативног схватања тога испита од стране већине чланова у једној комисији. Грешке су, природно, и поред све обазривости, неизбежне и честе у оваквом случају.

Ја сам се нарочито задржао и на овим околностима, пре улажења у анализу одредаба новога пројекта, хтејући тиме да истакнем сложеност питања о практичном учитељском испиту. Пројекат новога правилника је опрезно додирнуо неким својим одредбама и ове околности и још друге, много значајније. Питање је сада: какав је овај пројекатг Да ли он значи нешто боље, савршеније, савременије и стварније од овог правилника који је на снази» Да ли су озбиљније узета у претрес извесна питања која су у вези са стањем појединих важних наука, које су неопходно потребне при доношењу извесних закључака и одредаба које претендују на тачност, оправданост и њихово усвајање за дуже време» Јесу ли, напослетку, при доношењу тога пројекта учествовали сви фактори који су у вези са целим тим питањем»

Да видимо.

Пре свега, да одмах кажем једну ствар од које полазим при анализи и критиковању појединих одредаба овога пројекта, и која чини основу целога мога става при упуштању у питања која се односе на наше учитељство. Ја спадам међу оне људе који учитељски позив цене врло високо, и имао сам прилике да дуго година посматрам и пратим сав онај огромни напор наших учитеља, све оне велике жртве, самоодрицања, патње, дуге и мучне. Имао сам прилике да видим и огромне успехе који су постизавани по цену великих жртава, али који су тако постизавани, јер се имало и велике љубави према позиву и високе

а арнр<