Učitelj

237

до убеђења да је само здрав породични живот најбоље јемство за подизање здравог подмлатка и очување здравог народа.

Школа има много прилике и начина да доведе своју децу до овог мишљења и убеђења. Искусан васпитач умеће да протка наставно градиво са градивом и потстицајима који ће омогућити да деца лако и добро схвате начело одржавања здравих породица и подизања здравог подмлатка. Неискусан васпитач нарочито онај ко не располаже са довољним познавањем ствари и педагошким тактом боље да не почиње овај рад.

Тешко је замислити наставни предмет који не би могао послужити и у ову сврху.

Народни језик пружа много прилика за васпитавање за морално и духовно здрав живот. Народне песме и приповетке, народне пословице и изреке могу лепо послужити за гајење љубави према родитељима, браћи, сестрама, деци и свима којима је потребна помоћ. Овим градивом може се доћи до упознавања и правилног разумевања живота наших предака и народних обичаја и навика, какви су били и какви су данас, до истинског поштовања и љубави према мајци и материнству, до правог схватања дужности појединца према породици и према друштвеној и народној заједници. |

Важни су и писмени састави. Исто тако као што се посматрају промене у природи и разни догађаји у дечјој околини и то се обрађено градиво употребљава за писмене саставе, тако исто могу да се употребљавају за писмене саставе и посматрања и објашњења о кретању становништва и да се прикупљају подаци о старости, вероисповести, држављанству и о писмености становништва завичајне општине, бановине, државе; о рођењима, умирању и о венчањима, о узроцима умирања и о природном прираштају становништва, те о исељавању и досељавању становништва. Деца могу да посматрају и стање и развој свога здравља и састављати слободне саставе или водити у дневнику и податке о својим болестима, те болестима у породици и у завичају. У не: ким земљама деца воде и свако свој Лист здравља. У овом листу бележе се на првом месту болести од којих су умирали претци детета, болести које се више пута појављују у породици појединог детета, а највише места одређено је за увођење података о стању здравља појединог детета и о последицама његових болести. Важно је да деца на основу посматрања своје околине дођу до сазнања шта су наследне болести, шта заразне болести и шта акутна оболења појединих органа или делова тела. Подесни чланци о овоме могу да се нађу и у разним новинама и часописима, који ће деци корисно послужити приликом састављања школских зидних новина. Васпитно наставни рад у школи пружа дакле довољно прилика да се деци објасни начело подизања здравог подмлатка и то да се овим начелом не мисли да се очувају само наследно здраве породице, него, што је врло важно, и да се поправе нејаке породице помоћу њихових моралних снага. Деца треба да дођу до убеђења да је васпитавање и образовање једно од најважнијих средстава за ширење правилног схватања