Učitelj

998

пгттеннвкеваг стене глави: сатима |

сом, без боје, без модулације, неживо, монотоно. Деца одмах опажају да ту нешто није у реду, да цео тај текст не може бити: једна реченица, опажају контраст између мог свакидашњег и малопређашњег живљег говорења и читања и овог сада — монотоног. Неочекивано „дошла је згодна пригода да деца схвате употребу знака чуђења и то наизглед успут, у игри, весело, интересантно, иако иначе граматика и поуке о језику важе као суви; досадни, апстрактни и за децу тешки предмети. ТУ разред једногласно констатује да ја нисам добро написао текст и ту констатацију гласно узвикују.

— Е, па кад ја нисам добро написао „напишите ви то у вашим вежбанкама, али онако као што треба! Они узимају вежбанке и пишу. .

Сад и остали разреди добијају посао. Рад за све разреде: изводи се из исте подлоге, исте теме. Враћам се ТУ разреду. Прегледам како пишу. Сви су на местима где треба да се ставе знаци: чуђења почели стављати тачку или запету. Прегледајући вежбанке: ја правим мимичке знаке неодобравања и смешкам се. Кажем им:

— Замислите ви као да је сваки од вас рибар на туњери.. Добро погледајте слику! Шта говори он и како говори» Деца: — Он виче! — Хајде ти Никола говори исто као онај рибар! Ђак правилно наглашава, узвикује.

Ђацима тек сад, пошто су се уживели у ситуацију, сине свест.. Много ђака спонтано је узвикнуло: — А, ту треба знак чуђења! Сад сам се сетио! Па разуме се, он то узвикује! Ено се види на слици како је чак и руку дигнуо! Да он то не виче они доле не би могли да га чују!

Ту имамо пример душевне активности, пример сазнавања активношћу и уживљавањем саме деце, које се, мислим „прилично разликује од хербартовског примања готовог знања од учитеља. Више пута сам се уверио да је такво знање трајно и сигурно.

Из те теме, из тог комплекса: Јадранско: Море црпен је материјал за рад за сва четири разреда. Сви разреди су у вези са. овом темом рачунали, читали, писали, цртали, певали, па чак изводили неке гимнастичке покрете и игре у вези са овом темом, на пр.: рибари веслају, рибар се пење на туњеру, рибари извлаче мре жу... Ови радови: рачунање, читање, писање итд. били су средство да се постављени проблем што боље и свестраније обради.

Тај рад вршен је по комплексној методи, али ја не мислим подробније приказивати обраду целог тог комплекса. Кад бих већ имао намеру приказати један практичан пример из школског рада. изведен према комплексној методи, онда бих узео за пример обраду неког комплекса боље одабраног „неке животне целине: која је у ближој вези са животом и радом саме деце, као на пр.: рад наше ђачке кухиње или зидање задружног дома у нашем селу, код којих је био заступљен не само: телесни и душевни, него, и социјални рад ђака моје школе. То ћу учинити другом приликом.

Сада сам само хтео да упозорим на неколико бесплатних а. радних наставних средстава и да прикажем неколико скромних примера покушаја практичне примене неких савремених педагошких принципа.