Učitelj

лесно васпитање у школи и ван школе, кад његово дејство силом закона престаје.

Школа је установа државна и званичне иницијативе; соколство је установа народна и приватне иницијативе. Али обе имају заједнички циљ. Учитељ мора да буде оса соколског друштва, а школа душа соколског живота. Учитељ, нарочито учитељ на селу, мора да буде сеоски вођа исто тако као што је просветни. Он мора да подржава и одржава сталан и жив додир између школског и соколског живота.

9. Учитељство и соколство

Као што нема школе без учитеља и деце, тако нема ни соколства без вође и чланова. И соколство ће моћи да напредује и да живи само кад има опробане и одушевљене учитеље и вође.

Соколство није само и искључиво теловежба. Оно има и друтих врло важних елемената и компонената општег образовања. То су моралне, националне, етичне, социјалне, просветне и економске. Исте које обрађује и школа, у циљу да створи здравог, напредног, националног и просвећеног грађанина. Али ипак школа не стиже да задовољи све компоненте које модерно доба на њу поставља. Моралне и етичне елементе још увек изграђују дом и родитељи. "Телесном васпитању, које је неоспорно важан фактор општег образовања, не поклања се никаква пажња на дому, а недовољна у школи. Родитеље зато треба убедити да ће њихова деца здравље сачувати и повећати само здравом теловежбом и упутити их да своју децу шаљу у соколане. Зато је потребан један јак ауторитет у селу и вароши. То је учитељ.

Али не сме се пребрзо доносити суд. Нису учитељи криви ако у том не успевају. На учитеље се постављају велики задаци и од њих многи очекују помоћ и сарадњу. Не само соколство. Поред службеног посла од њега се очекује све, а пружају му се оскудне могућности. Али наше учитељство активно учествује у културном, политичком, економском, задружном, националном и соколском послу. Значи да наше југословенско учитељство има огромну резерву идеализма и велики осећај дужности, истинског и културног мисионарства.

Свак мора да југословенском учитељству ода признање за тај и толики рад на народној њиви. Овом чланку је сврха да обради учествовање учитељства у акцији сокола.

Моја је задаћа да после ових општих напомена, пређем на излагање података из којих ће се видети да је југословенско учитељство најтешње везано са југословенским соколством, које баш у овој вези и сарадњи има најјачу гаранцију успеха и напретка.

Од прве појаве соколства, па кроз све фазе његова развоја и напретка сусрећемо најчешће учитеља. Тако је то било јуче. Надајмо се да ће тако да буде и сутра. У

Најновија соколска статистика каже да у нашој слободној држави има око 2300 соколских јединица. Само 900 се налазе у варошима и градовима, где сем учитеља раде и други културни грађани. Остали број се налази у селу.