Učitelj

184 ННВ Ра рк еаПЕНЕИА рир а аранриенеиеити итеРа нар сена ааевеее Пати ава АНЕ

преседава инспектор академије и да: све то буде“ одобрено од ректора академије.

У Екватору у основним школама се не употребљава никакав други уџбеник осим читанке. Њу бирају по слободном избору сами наставници а тај њихов избор подлеже одобрењу управитеља њихове школе.

У Венецуели је потпуна слобода избора уџбеника. Све је ослоњено на савет и увиђавност наставника.

У Сједињеним Државама се поступа двојако: половина држава задржала је право избора уџбеника за себе тј. у компетенцију централне школске власти, а у другој половини је избор слободан.

Између ова два Ситна начела има варијанти које више или мање отступају од једног или другог. Има држава на пр. у којима се уџбеници не прописују обавезно, већ се препоруче они који по налогу државне школске власти одговарају најбоље школским захтевима. Но при том не постоји никаква обавеза на наставнике да се морају узети. Такав став имају све три државе у Аустралији, у Јужно-Афричкој Унији, Канади и у неколиким земљама Јужне Америке (Коста Рике, Гватемела, Хаити и Салвадор).

У великом броју држава Министарство просвете је задржало за себе право да пропише листу уџбеника која је за све обавезна. И учитељима је дозвољено да бирају међу предложеним и одобреним уџбеницима по нахођењу. Али има земаља такође у којима ни тај избор није дозвољен, већ се од стране просветне власти пропише само један уџбеник који је обавезан за све.

На пр. у Бугарској у основној школи се за све разреде одобравају по 4 уџбеника, у провинцији по 8, у гимназији почев од ТУ и МГ разреда ло иу УП и УШ по један.

У Финској се предложе по десетак уџбеника, од којих се обично 3—4 узимају. У Грчкој није дозвољено да се одобри од Министарство просвете више од 6 уџбеника за сваки разред; у Асану (Индија) одобрава се 5 уџбеника, итд.

У земљама пак где се одобрава само један уџбеник, практикује се по гдегде, да претставник учитеља суделује у комисији која врши његов , избор. Кад се такав уџбеник изабере, даје се право наставницима да се поред њега могу служити којом помоћном књигом, али не постоји обавеза ђачких родитеља да ту књигу набаве. Овај стриктан систем једног уџбеника постоји у основним школама Данцига, Египта, Ирана, Италије, Португалије, Швајцарске и неколико државица у Сједињеним државама. У Луксембургу и Турској тај систем постоји за све школе.

У Немачкој и Италији постоји систем „јединственог уџбеника“ за основне школе. Он је у Италији у целој земљи примењен, док је у Немачкој само делимично. У Италији се то зове „Државна књига“, она се састоји из 5 свезака, једна за сваки разред, обухвата све предмете и једнака је за целу земљу. Текст ове Државне књиге се изграђује у нарочитој држав- | ној комисији и издаје је држава. У Немачкој се на тај начин изграђује читанка и она има 22 различита издања, од којих је свако прилагођено оном крају у коме ће се та књига употребљавати.

У главном може се констатовати, да је државна контрола над „избором уџбеника спроведена у великом броју држава. У томе постоји само. | разлика у степену те контроле и њеном домашају. У неким државама они | се примењују само за уџбенике у основним школама, у другим земљама и уџбенике за ниже средње школе, док у неким захвата све школе. Исто. И тако постоји разлика и у броју уџбеника за основне: школе. У неким земљама се од стране државне власти прописује и одобрава само читанка, | док се сви остали предмети само слушају од наставника (Аргентина, Грчка, Гватемала итд.. У Турској ученици прва три разреда нису обавезни да купе друге књиге осим буквара и читанке; у Немачкој су обавезне књиге само из веронауке, певања, читања и рачуна; У Бугарској се у првом разреду набавља само буквар и читанчица. у другом, читанка и рачуница, у трећем, веронаука, читанка, рачуница, познавање природе и историја; тек од четвртог разреда набављају се уџбеници за све предмете.

Уџбенике одређују у главном комисије које именује Министар _ просвете. У неким земљама верске уџбенике прописују црквене власти. У Немачкој уџбенике за основну школу, осим читанке, одобрава претставник