Učitelj

жнагонску, полусвесну и свесну. Посматрајмо мислиоца, који више сати мисли зи пише. Или, спортисту, који сатима вежба, проналази нове покрете, изводи нове радње. Ту често не знамо, шта више доминира: мисао, пажња, воља или "осећање. Где ли је ту воља статичка или динамичка; Свакако, ту је нека натонска, природна воља. Полусвесна воља долази до израза у полумеханичким радњама, вежбама, у послу који нам није занимљив, где нисмо потпуно пре„дати акцији. Та воља није ни јака, а још мање одлучна или истрајна. На крају, „свесна воља, која стално нешто жели и ради, свесно савлађује тешкоће на које наилази, или које сама претставља. Узгред помињемо, да би било врло корисно да је дат и однос воље према осталим душевним појавама.

Г. Вучић поменуо је, да ће наставити с проучавањем проблема образозвања воље. То нас јеи потстакло да ставимо ове примедбе. Оне су чисто тринципске. Односе се више на општа схватања самих проблема, но на излагање г. Вучића. Г. Вучић решио је проблем образовања воље и то, с обзиром на прилике и услове научнога рада код нас, више но успело, више но "одлично. Није то последња реч науке и филозофије. Али, колико ли, уопште, има последњих речи у науци и филозофијиг Проблем је тежак, замашан и по „материјалу нов код нас. Научно излагање и руковање чињеницама указује нам на научне способности овога нашега озбиљнога радника и скромнога човека. Познајемо га као писца радова о избору позива, уџбеника педагогије, "студије о нашој народној песми, студија из савремене психологије, преводиоца и др. Ово најновије дело није само научна појава, већ и научна афирмација. Претставља систем. Као такво може се критиковати. То је случај са свима системима. Али, и резултат детаљније анализе био би: похвала. Наша психо-лошка и педагошка литература не обилује монографијама; међутим, ова монографија је једна од најбољих. Дело, не само што код нас попуњава врло осетну празнину, већ се с њим мора рачунати у даљем научном проучавању проблема образовања воље. Овај рад је докторска теза. Њоме је сасвим оправдано и заслужено, с највишега научнога места, признат и одређен писцу виши степен научности. Иако је то научна ствар, ипак је писана тако да је може читати сваки иоле писмени човек. Уверени смо, сасвим оправдано, да "ће даљим проучавањем, писац проблем дефинитивније решити, да ће дати, „можда, и последњу реч у науци. Биће тада и више чињеница из експерименталних наука, социологије и етике. Научно стремљење г. Вучића познато нам је. Озбиљност с којом приступа проблемима такође. Овим својим радом квалификовао се је и за највиши позив — тумача и ствараоца мисли и акције у науци и филозофији.

Радомир Д. Гаћић

„Учитељ“ излази у месечним свескама од четири до пет табака. Годижшња му је цена за чланове Југ. учит. удружења 50 дин.; за нечланове и школе 80 дин. за ђаке учитељ. школа 45 дин. Претплата се полаже унапред најмање за пола године на Југослов. учит. удружење, Београд, чек. рач. бр. 23081. — Рекламације непримљених бројева најдаље после два месеца. Учи"тељ излази из штампе сваког 15 у месецу. Плаћање и туживо у Београду

Власник и одговорни уредник ИВАН ДИМНИК

претседник Југословенског учитељског удружења Краља Милутина 66. Београд Телефон 22-585

Штампарија „Привредник“ Жив. Д. Благојевића, Београд. Кн. Михаилова 3. Тел. МИ И