Učitelj

pocepkanošću, u bankrotstvu liberalizmai u sitničavim, neplodnim borbama u kojima su negativne političke struje sprečavale svaku radikalniju promenu prilika. Države su bile pocepkane teritorijalno, narodnosno, verski, gospodarski, kuliurno i interesno. Ta razbijenost državnog i narodnog života vrila je u vidu političkih strasti političkog živoia u kojem su se borile za vlast nebrojene sitnije i veće grupe i pol tičke partije, između kojih su se naročilo oštro pobijale one koje su bile idejno najbliže, a da pri tom ništa nisu marile za državnu celinu. Pošto nije bilo jedinstvene iđeje koja bi prožimala sve političke pravce i bila garantija za saodgovornost, postao je njen surogat šovinizam — podbadanmn pobedom ili porazom i svetskom ratu ona ujedinjavajuća ideja koja je imala da olstrani sve sukobe u narodu i državi i da zavede jedinstvenu vladu, jedinstven duh, jedinsivenu kulturu, jedinstvenu nauku, jedinstven narod (podjarmljen od kaste bankara kao jedinih nosilaca narodnog jedinstva), a eventualno i jedinstvenu veru. To jedinstvo u kome se svako ofstupanje odmah u korenu uništava gubitkom slobode, ujedinjavanjem „nesjedinjenih“ u koncentracijskim logorima, gvozdenim šipkama i smrću vođa koji neće da se podrede jedinstvu — to jedinstvo preistavlja samo jedan jedini mozak jakog vođe koji je umeo da za sebe pridobije najveći deo naroda vatrenom propagandom, rušenjem demokratskog sistema ili drugim sredstvima. Kad bi u akciji bilo više mozgova, narušilo bi se jedinstvo, jer ljudski đuh ne rađi šablonski i ne dolazi uvek do istog uverenja, ako mu se samo ostavi slobođa mišljenja. Kad to jedinstvo nije moglo da se probije unutrašnjom snagom ideje koje nije ni imalo, stalo se probijati spoljašnjim znacima jedinstva: parolama, simbolima, mističkim nazivima i oznakama („Treći Rajh“ — /ascis- Hakenkreaz — K.K.K.u Sjeoinjenim Američkim Državama i NNN u Cehoslovačkoj'), pozdravima pa čak ı košuljama ove ili one boje.

U tim pokretima, koji se javljaju u svim zemljama na svetu, sadržano je nastojanje oko isključivog zavođenja jeđinstva i celosnosti (totaliteta) sa potpunim potiskivanjem sviju protivština i antiteza. Ovđe se radi o apstraktnoj celosnosti, o totalitetu, u kome su ne samo interesi grupa nego ı interesi pojedinaca sasvim poličinjeni pretpostavljenome interesu narodne celine ili narodnog i državnog totaliteta. Ukinute su političke partije koje behu izraz konkretnih antiteza i raznovrsne ljudske volje, otstranjena demokratija, narodni i socijajni život uniformisan (izv. „Gleichschaliang“) a ime razume se, i mehanizovan. Slobodno izražavanje pojedinaca u kulturnoj, političkoj, socijalnoj i verskoj sferi onemogućeno je uniformnošću mišljenja | osećanja, baš kao i koncentrakijskim logorima, političkim umorstvima (izv. „Feme-Mord“), „Gestapo“-om i drugim nasilnim sredstvima.

Kako se vidi, svake pažnje dostojna ideja celosnosti i jedinstva izvitoperena je u tim pokretima, ali je morala da ima i imala je u

PP) K K.K. — skraćenica za taino udruženje „Ku Klux Klan“ u Siedinienim Američkim Državama, NNN je skraćenica devize „Nic mež mdrod“. (Ništa drugo nego narod) koju je kao svoju izbornu parolu uzelo u biv. Čehoslovačkoj tzv. „Narodno ujedinjenje“ (blok desničarsko-konzervativnih partiia). Prev.

Ja rab a a