Učitelj

ашивашшевринвРиетеВЕ ни ЕШ ОЕР НИИЧАЕЕ РНБЕЕЕ НЕ 453

uništena a sa njom je nestalo i napetosti koja je Osnov životne dinamike. Ukupna nastava, u kojoj ne postoje zasebni predmeti i nema specijalizovanih aktivnosti (čitanja, pisanja, računa), pogodna je samo za početak školskog obrazovanja, za njegov elementarni stupanj, dok još dete samo nije stvorilo naučne kategorije i kategorije za aktivnost (7dtigheitshaltegorien). Mli već i na tom početnom stupnju urasla je ta dilerencijacija u nastavni proces i dalje se samo postepeno razvija, dok se nastava na višem stupnju sve uže i uže ne specijalizuje. Vaspitni proces, polazeći od ukupne nastave kod šestogodišnje dece, napreduje preko razlikovanja aktivnosti na srednjem stupnju ka razlikovanja predmeta u školama Il i Il stupnja (građanska škola i niži kurs srednje škole: viši kurs srednje škole), dok se ne ograniči potpuno na jedno jedino područje studija na visokoj ili stručnoj školi. Nastojanje da se ukupna nastava тауеде 1 ц građanskoj školi pojavilo se i kod nas (a CSR!) i realizovalo se u vidu Milbergerova (Miihiberger) trutnovskog pokušaja,”) ali beše sa pravom odbačeno kao prepreka prirodnoj diferencijaciji rađa, znanja, umetnosti i života.

Čim nastavni proces uznapreduje do stupnja gde se diferencira u pojedine predmete, specijalizacija zadržava u sebi svest o prvobitnom jedinstvu i celosnosti, tako da svako delimično znanje pokazuje Коheziju sa celokupnim znanjem. Ali jedinstvo znanja i nastavnog: procesa održava se u dva pravca: Aorelacijom među pojedinim područjima koja se istovremeno prelaze i homso/lidacijom nastave tj. time što se ograniči broj predmeta koji se istovremeno prelaze i učeniku se daje mogućnost đa svoje znanje učvrsti i poveže u celinu u toku velikog broja časova posvećenih dotičnom području. Komasacija, lj. takvo podešavanje rasporeda časova da se jednom te istom području odredi po mogućstvu što kompaktnije vreme kad se ima obraditi (dan, sedmica, mesec, godišnje vreme), samo je napredniji način konsolidacije nastave.

Ostaje nem još da pokažemo kako globalizacija prodire n pojedine na-tavne predmete i kako utiče na njihovu metodičku obradu. Globalni metod čitanja, pisanja i računa znači samo korak dalje u metodičkoj komasaciji kakva je već odavno prodrla u početnoj stvamoj nastavi i u crlanju. Otpor protivu globalizacije početnog čilanja i pisanja rodio se samo iz nedovoljnog shvalanja činjenice, da su 4 тејод! samo posledica idđejnog strujanja u savremenom životu i u savremenoj nastavi. To nerazumevanje može se objasniti metodđičkom ме 5 do koje dovodi pogrešno vaspitanje učiteljskog podmlatka, J Nova, organska nastava ne stvara ni jednu situaciju koja ne bi imala smisla, a ne zahteva ni samo mehaničku slučajnu i besmislenu reakciju. Ona ne može tražiti da dete uči pojedina slova ili slogove koji nemaju konkretnog smisla i ne leže u sleri dečjeg shvatanja. Svako ko brani takav postupak, brani u isto vreme i mehaničku školu, školu „neradnu“: slogovi ne mogu biti predmet dečjeg učenja,

7) Miihiberper ie pokušao da u Čehoslovačkoj varoši Frutnovu (Frautenan) zavede ukupnu nastavu i u oglednoj građauskoj školi. Ovo beše, razume se, potpuno promašen i unapred na neuspeh osuđen pokušai, koji je stvarno ubrzo i propao. Njegova ogledna škola više ne postoji. Prev.