Učitelj

различавање, а нарочито малих писмена (синтеза). На истом принципу заснива се изучавање и писање и великих слова.

Као најновија разлика „Најновијег Буквара“, г. Петровића, од осталих је та, што се са изучавањем малих писмена — упоредо изучавају и велика. До десетог слова, велика су обележена симболично само тачкицама; а од десетог слова писана су нормалним потезима црта.

Овај Буквар је плод дугогодишње студије и рада, г. Петровића, на усавршавању елементаре писмености, објављених у појединим нашим педагошким листовима и часописима. И ко буде радио по њему са вољом и с трудом, како то он чини, тај ће, несумњиво, осетити задовољство у раду, и постићи потпун успех.

Техничка је опрема Буквара, а нарочито штива и у њему и у Читанчици, у свему задовољавајућа. Зато препоручујемо пажњи гљлг. учитеља и учитељица првих разреда основних школа, да опробају рад са Букваром г, Петровића.

Р. Ст. М. РАДНИ БУКВАР са словарицом од Јов. Ђ. Јовановића, Београд 1940, 8'%, цена 12 дин. Одобрен од Министарства просвете. — Професор методике

и школског рада у учитељској школи дао је нови оглед буквара. Уместо досад неприкосновене методе нормалних речи, у овом Буквару је на најприроднији и деци најприступачнији начин дошла до пуног изражаја метода нормалних доживљаја. Писац примењује оригинални принцип оптичких и: графичких слика у саставу и избору градива за писање и читање и на њему на најлакши начин савлађује акт шчитавања. Тако ученици спонтано и неосетно улазе у тајну читања и писања. Место шаренила набацаних речи, Буквар плански и систематски уноси штиво у логичкој вези, чија садржина. одговара доживљају који је претстављен сликом. У Буквару се води рачуна о начелима укупне и комплексне наставе. Илустрације су уметничке и израђене у духу дечјег сликовног претстављања, искоришћује се употреба пластелина, дрваца итд. У овом Буквару примењен је принцип упоредног писања и читања, тј. једновремена обрада писаних и штампаних слова, и то и малих и великих. Али зато, згодно подешена, оба текста не искључују и друкчију обраду. Словарица на крају Буквара, служи такође остварењу принципа радне школе и ученичком самосталном стварању.

Препоручујемо Радни буквар да се огледа у пракси и по том донесе дефинитиван суд о њему.

ж ж

ХИЉАДУ И ТРИСТА КАПЛАРА од Милана Р. Јањушевић, Београд 1939, с ср. 8', стр. 146, цена 15 дин. Издање „Наша књига“ св. 59 Г. Кон АД.

Ратови за ослобођење и уједињење од 1912 до 1919 претстављају неисцрпан извор тема за књижевну обраду. И наши угледни књижевници дали су им лепе прилоге своје, који служе као документа за реално осмишљење једне, у витешком и етичком погледу, џиновске генерације. Бранислав Ну-: шић, Милосав Јелић, Драгиша Васић, Стеван Јаковљевић, Гр. Божовић, Душан Ђуровић и др. а сад и Милан Јањушевић учинили су све од своје стране да духовно схвате и реално опишу напор и схватања генерације која је стварала Југославију.

Ова збирка садржи 11 приповедака, које је реалистички написао један од 1300 каплара првога ђачкога батаљона у Скопљу из 1914 год. и носи све лепе особине причања и описивања, које у себи садржи Јаковљевићева Трилогија. Зато ни ову збирку није потребно нарочито препоручивати; она сада треба да буде, са списима поменутих књижевника, најчитанија лектира, нарочито због тога, што се дуже времена ради на све могуће начине, да се идеали и заслуге те стваралачке генерације не само забораве, већ и баце у блато. Међутим, постоји једна истина, да пигмеји никад нису победили горостасе.

РАТНИ ДРУГОВИ од Станислава Винавера, Београд 1939, ср. 80, стр. 88, цена 10 дин. Издање Г. Кона А. Д.

У овој збирци налазе се 33 песме, духовитога и мисаонога Ст. Винавера, у којима је хтео на један оригиналан начин да осмисли дела и подвиге: