Učitelj

ром на друге околности (као на пример на начин наставног рада у поједиим одељењима итд... Отуда бројеви који се за ову сврху постављају имају само зачаја за ону средину у којој су утврђени, док у другој средини они могу бити и друкчији. У овом погледу ја сам утврдио:

ју да је већи број ејдетичара међу млађом него старијом школском децом, што донекле иде у прилог тврђењу да су ејдетске слике најранија форма наше свести или како неки кажу „праћелије схватања спољашњег света >)

2) да је број ејдетичара већи међу женском него међу мушком децом. Тако, док сам међу девојчицама нашао 54% ејдетичара, међу мушкарцима сам нашао свега 34%;

3) да је број ејдетичара већи у оним одељењима, где наставници, свесно или несвесно, помажу и подражавају ову способност, него тамо где се ова способност не помаже, не подражава и не искоришћава у наставне стврхе; и

4) да се у нашој сеоској основној школи по појединим разредима отприлике (јер се тај број, као што рекох, не може тачно установити!) може очекивати следећи број ејдетичара: у [ разреду око 50%, у Пр. око 45%, у Ш р. око 35% и у ТУ р. око 20% или просечно у свима разредима око 40%, што значи да је ејдетизам фактор о коме се мора водити рачуна у школи.

Други део мога задатка састојао се у питању: у каквом односу стоји ејдетизам према дечјем успеху у настави, тј. да ли у настави показују бољи успех ејдетичари или неејдетичари, у којим предметима и са каквим разликама. У том погледу дошао сам до резултата које приказује следећа табела:

Нрелњети Разлике у корист ејдетичара Равлике у корист неејдетичара

Гр |Пр Шри р |свега| 1 р |Џ р| Пру р | свега Читање — | 0,87] 0,56 | 1,03 | 0,82 | 020] — | — | — | 020 Писање 0:40) 075 70,56 "0:98, 0167 | ---= 7] = је Цртање 0,46 | 0,42 | 1,18 | 0,86 | 0,73 | — | — | Ин Рачун — | 0,80 | 0,62 | 0,50 | 0,64 | 038 — | — | — | 0,38 Историја -- — | 0,68 | 0,68 | 0,68 | — = | — | | Земљопис – — | 0,59) 0,65 | 0,62 — — =— — = Позн. природе — "| — |1051096 |. 1— | — | — = — Просечно АВИ ОЛАИ 0,757 0.815) 0 то | ој2о = | ме 0:59

9 В. Штерн; Психологија раног детињства, стр. 191. ~