Učitelj

пе --____-_--________-_---_--___--- ен на

видикова линија сад све већа. Кад би се успели на какво високо дрво (јаблан), црквени торањ или гледали из авиона, онда би била још већа. Према томе, што смо више, то је видикова линија све већа и Сунце се све раније рађа. Дакле, величина видикове линије и раније или доцније излажење Сунца зависи од висине места на коме стојимо. Из тога видимо да се небо није саставило са земљом и да до видикове линије не би могли никад доћи. То значи да је Земља округла.

Посматрајте сад ово дрвеће!... — Видимо да су крошње (круне) с јужне стране гушће и лепше, а са северне слабије и ређе. То је зато што Сунце с јужне стране јаче осветљава и греје, а са северне слабије. Мз тога можемо да закључимо да на сунчаној светлости и топлоти биље боље напредује него у хладу. Без Сунца не би могло ништа да успева. Са северне стране видимо да се на стаблу ухватила маховина, а то зато што она не воли јаку светлост и топлоту, већ више хладовину и влагу. И на ономе камену видимо да се са северне стране ухватила маховина. Затим видимо да сенка дрвета пада на супротну страну од Сунца. — Окрените се лицем према гушћој страни крошње!... Одредите сад стране света!... Окрените се сад лицем према маховини!.. Одредите сад стране света!... Сад се окрените према сенци дрвећа!... Одредите сад стране света!... — Из овога видимо да према крошњи дрвета, маховине и сенке можемо да одредимо стране света. = Да ли би ко знао по чему би могли најтачније да одредимо стране света... Да, по компасу. (Опис). — Ова плава игла увек показује на север, а ова бела на југ. Према томе онда лако одредимо исток и запад. — Вежба.

Хајдемо сад у школу!

Ово је православна црква. Олтар јој је окренут истоку. Ено и римокатоличке цркве. Њен је олтар окренут северу. Ено тамо џамије. Њен је михраб окренут истоку. Дакле, и према богомољама можемо да одредимо стране света.

Ух, како онај дим куља из оне куће! Дими према северу. Шта то значи» — То значи да с југа дува ветар. Према томе, кад дува с југа, можемо га назвати — јужњак, а онај са севера — северњак, са запада — западњак (западни), а с истока — источњак (источни). Још би ветар могли да одредимо и по грању дрвећа. — Шта нам доноси који ветар2

Б. Рад у школи

По повратку у школско двориште ученици под «контролом компаса урезују на песку (а могли су и негде док су били у природи) стране света. Праве их у облику + тако да је сваки крак окренут тачно према страни света. Главне стране света урезују дебелом цртом, а споредне танком и испрекиданом цртом. Стране обележе са: С, Ј, И, 3, затим са Си, Сз, Ји, Јз. Видикову линију обележе кружницом. Затим вежбају на којој се страни света налази које познато брдо, планина, река, село и др.

По улазу у учионицу ученици понове све што су посматрали у природи. Кад се пружи духовна веза подесном штиву или причи,