Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

»з

НАРОДНИ ПОСЛАНИЦИ

полицпјски, финанспјски, шумарски и аграрни сматрају се сви онп који служе у односним ресорима, без обзира на њихов службени положај, изузев државне подсекретаре“ (чл. 95 ст. 4). 56. Устав се није ограничио на то, да чиновнпчку службу начпни несагласном са посланпчким мандатом. Он је створио такође несагласност између посланпчког мандата и извесних правнпх односа, којп доводе поједпнца у сувише тесну везу са државном администрацијом. Чл. 72 Устава прописује, да народнп посланпцп не могу бити у исто време државнп лиферанти или државни предузимачи, чију дефиницију даје закон о државном рачуноводству (под државним предузпмачима разумеју се како они који пмају са државом уговор о једном приватном предузећу, на пр. о подизању једне грађевпне, тако и они који имају са њоме уговор о једном јавном предузећу, на пр. о грађењу и експлоатисању једне железнице). По изборном закону за Уставотворну Скупштину, норед државних лифераната и државних предузимача, билп су и повластичари лишени посланичке способности. У Видовданском Уставу повластпчари се не помпњу. Према томе, повластичари, на пр. носиоцп пндустријских, шумских, рударскпх концесија и т. д ч могли бп битп посланици. Ако би се као државни лиферант илп предузимач јавпло какво акционарско друштво, посланичка способност не бп се могла оспорити свима акционарима, али би се могла оспорити друштвеним органима (члановима управног п надзорног одбора), којп представљају друштво у његовим пословним односима. У закону о државном рачуноводству, чл. 83 гласи: „Државни активнп чиповници и народнп посланици не могу бити ни посредни ни непосредни понуђачп, посреднпци или предузимачи у државним набавкама и радовима у опште, ни битп заинтересовани директно ни индиректно“. бвде је обухваћен много шири круг лица него у члану 72 Устава; државним лиферантима и предузимачпма додана су још и она лица која су само посредовала прп уговорима о државним набавкама и предузећима, или су у њима бпла заинтересована. Да ли пз тога пзлази да чл. 83 ДР стоји у супротности са чланом 72 Устава? Ми држимо да та два члана не стоје један с другим у супротности, јер се не односе на исти предмет. Устав говори о томе, да државни лиферанти и предузимачи не могу бити народни посланици; закон о државном рачуноводству говори о томе, да народни посланици не могу бити државни лиферантп п предузпмачп (одн. посредницп или добитници у државним лиферацијама и предузећпма).То су две различне ствари. Ако, противно члану 72 Устава, један лиферант или предузимач буде пзабран за посланика, његов избор биће поништен. Ако, противно члану 83 ДР, држава добије једну понуду лиферације