Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

92

НАРОДНА СКУШПТИНА

које териториална надлежност њиховог суда не обухвата? Из тих разлога, ми узимамо да се чл. 95 43 тиче само чланова будунег заједничког Касационог суда. (b) Полицијски, финансијски, шумарски чиновници, као и чиновници аграрне реформе, не могу се кандидовати нигде. За разлику од чиновника под (а), код ових чиновника кандидатска неспособност не траје само дотле докле се они налазе у државној служби, него траје још годину дана после њиховог иступања из те службе која их за кандидовање онеспособљава. Рок тај од годину дана треба да је већ протекао, не у тренутку њиховог кандидовања, него у тренутку расписа избора. Под полицијским чиновницима и шумарским чиновницима разумеју се чиновници министарства унутрашњих дела (оно је данас сведено на послове одржања јавнога реда и јавне безбедности, дакле, на чисто полицијске послове) II чиновници министарства шума. Под чиновнпцима аграрне реформе разумеју се чиновници министарства аграрне реформе. Под чиновницима финансијским требало би разумети, не само чиновнике министарства финансија, него и чиновнике благајничких и рачунских одељења осталих министарстава, који се постављају на предлог министра финансија. У ггракси је било спорно питање, да ли помоћник минпстарства унутрашњих дела спада у полицијске чиновнике. У једном конкретном случају Народна Скушптина је решила да и он спада у полицијске чиновнике. По том истом начелу, требало би и помоћника министарства финансија рачунати у финансијске чиновнике; помоћника мннистарства шума у шумарске чиновнике, п т.д. Они који су хтели издвојити помоћника министарства унутрашњих дела из реда полицпјских чиновннка, тврдилп су да је помоћник министарства, као год и сам министар, више политички орган него административни; када је министру допуштено да буде посланик, онда то треба допустити п његовом помоћнику. Али изједначивање помоћника са министром не одговара Уставу. Устав не предвиђа поред министра никакве политичке помоћнике, него предвиђа државне подсекретаре; за државне подсекретаре казао је пзреком, да као и министри могу задржати посланички мандат. Огласити, оспм подсекретара, јоши помоћника за једног политичког полу-министра са правом на мандат, - значи, на супрот уставном тексту, створити два политичка полу-министра место једнога. Помоћник, без сумње, може постојати, али само као један административни орган, чији he односи према Парламенту бити уређени онако исто као и односи осталих чиновника. Стављен у исти ред с осталим чиновницима, помоћник министарства не може се кандидовати, ако његово министарство долази у ону грану државне управе која онеспособљава за кандидовање. У истом смислу решио је ово спорно питање инов закон о чиновнпцпма: „Као чпновници