Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

112

НАРОДНА СКУПШТИНА

места, и врх тога још два примерка за суд. Штампани примерци разликују се од рукописних примерака у овоме: (1) Рукописни примерци садрже кандидатску листу за цео округ са њеним носиоцем и свима среским кандидатима и њиховим заменицима. Штампани примерци подносе се за сваки срез одвојено, што значи, да не садрже целу кандидатску листу, него само носиоца листе са кандидатом задотични срез и његовим замеником. (2) На штампаним примерцима, поред изборног округа и изборног дана, мора битп још назпачено и гласачко место коме је који примерак намењен, а ако је гласачко место подељено на вшле одељења илп квартова, мора бити назначен и кварт. (3) На рукописним примерцима налазе се потписи свих предлагача и имена свих представника листе и њихових заменика. На штампаним примерцима забрањено је стављати имена предлагача. Што се тиче представника, ставља се име само оног представника и његовог заменика који је одређен за дотично гласачко место, одн. за дотични кварт. Име тога представника и његовог заменика не мора битп штампано, него може битп и руком наппсано. Изборне се листе подносе суду на потврду најдаље двадесет и пет дана пре дана избора. Оне се не могу послати суду преко поште, него их мора однети најмање пет потписника лично (који не морају бити првопотписани). Кандидатске листе предају се на реверс председнику суда или његовом заменику. 85. У чему се састоји судски надзор приликом потврђивања кандидатских листа? Суд, без сумње, има прилпком потврђивања кандпдатских листа, исто оно право формалног надзора које има и приликом потврђивања бирачкпх спискова, т. ј. има право да види, да ли је кандпдатска листа састављена онако како закон прописује, п да ли садржи све оне елементе које по закону мора садржавати. Нарочито је важно утврдити да ли је листу потписао законски број предлагача, и да ли је прпложен писмени пристанак свих кандидата. Дали, поред овог формалног надзора, суд врши још и правни надзор, т. ј. да ли има право да цени правну способност оних лица која се налазе на кандндатској листи било као кандидати, бпло као представници листе, бпло као предлагачи? Овде треба разликовати: (1) Суд нема права да цени способност предложенпх кандидата, како посланичку тако нп кандидатску. Ту he способност ценити Народна Скупштуна прпликом оверавања посланпчких пуномоћстава, а суду није допуштено да се меша у њену надлежност. Спорно би могло бити питање, да ли законски прописи који забрању]у кандидовање на више од три изборна места, значе наредбу за судове да не потврде кандидатску лпсту са једннм кандидатом који покушава да се кандидује и на четвртом месту. С погледом на чл. 93 ИЗ, судовпма не би требало прпзнати