Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

ИЗБОРНА РАДЊА

113

право да цене да лп су предложенп кандпдатп псцрппли своје право кандидовања. Члан 93 предвиђа казне за она лица која би се кандидовала на више од три места, п оглашава све њихове пзборе за неважеће, из чега изилази, да је законодавац мпслио сузбпјати злоупотребе права кандидовања репресивним мерама, а не превентпвним. Исто тако, п чл. 95 43 предвиђа казну губитка службе за оне чиновнш;е који се, без кандидатске способности, буду кандидовали. (2) Суд има права да цени способност предлагача кандидатске листе. Предлагачка способиост припада само оним лицпма која су заведена у стални бпрачки списак, и, прилпком оверавања кандидатске лпсте, суд треба да се увери, да ли се, допста, сви њенп предлагачи налазе у бпрачком списку. Предлагачи не могу доказивати своју бирачку способност на супрот бирачком списку, али, ако се случајно, потпис кога предлагача не би потпуно слагао „са пменом, презименом илп занимањем тога лица у бпрачком списку“ (чл. 38 ИЗ), подносиоци кандидатске листе могу доказивати пдентичност та два лица својом изјавом код суда. Суд је дужан прпмити њихову изјаву, ако је сва петорица учине, али мора о њој известпти главни бирачки одбор (одн. бирачки одбор, када су у питању вароши које бирају за себе посланике). (3) Да ли суд има права да цени правну способност представника листе? Другим речима, да ли треба да се уверп да су представници за главни бпрачки одбор заведени у бирачки сппсак ма које општпне дотичног изборног округа, а представници за поједина гласачка места, да су заведени у бирачки списак дотичне општине? Закон не говори о томе пишта, алп ми мислимо да суду припада право да цени правну способност представника лпсте, пошто није одређена никаква друга власт која бп за то била надлежна. Ако представници за поједина гласачка места не испуњују законске услове, суд he њихова имена избрисати, али he кандпдатску листу ипак потврдити, јер њихово назначење није обавезно. На против, ако представници за главни бирачкп одбор не пспуњују законске услове, суд би морао одрећи потврду целој листп, јер су представници за главни бирачки одбор исто тако битни састојци кандидатске листе као год предлагачи п кандидати. (4) Да ли би суд могао одрећи потврду једној кандидатској листи на којој би једно псто лице било, противно закону, назначено за кандидата у три разна среза, или на којој би једно исто лице бпло назначено п за носиоца листе и за кандидата у једноме срезу? Ми мислимо да би суд могао одрећи потврду оваквој листи. Све ове неправилности могу се окарактерисати као формалне неправилности које суд има право да цени. На пр. ако би неко лице било кандидовано у три среза место највише у два, могло би се узети да за један од три среза кандидат