Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

116

НАРОДНА СКУПШТИНА

нутка када буде суду предана. Од тога тренутка предлагачи не могу втппе опозивати свој потпис, ни кандидати и представници свој пристанак. Тта he бити онда, ако који од кандидата, пре дана избора, умре или изгуби посланичку способност? На његово место може се предложити нов кандидат, али овај предлог мора бити учињен најдаље пет дана пре избора, и то од оних истих лица која су учинила предлог за старога кандидата. Само на место оних лица која су у међувремену умрла или изгубила бирачку способност, могу се узимати друти предлагачи. Све оне формалности које су прописане за подношење кандидатских листа, важе и за предлоге о њиховим изменама. 88. Значај судске потврде кандидатске листе састоји се у томе, што потврђена листа добиЈа право на своју кутију, у коју he се на дан избора бацати гласачке куглице. Наш изборни систем удешен је тако, да гласови могу падати само на оне кандидате чија је листа претходно потврђена од суда. VI. ГЛАСАЧКА МЕСТА. (ИЗ чл. 8, 50, 51, 53, 110) 89. Оно место где се примају бирачки гласовп, зове се гласачко место. Бирачи једнога изборног округа не искупљају се сви на исто место ради гласања; сваки бирач гласа код своје куће, па се после, у место бирача, само њихови гласови скупљају заједно ради израчунавања изборног резултата. 90. Правило је да свака општина чини засебно гласачко место. Али од овога правила постоје два изузетка: (1) Велике општине, а под великим општинама разумеју се оне које броје више од 800 бирача, деле се на више гласачких места. Исто тако могу се поделити на више гласачких места оне општнне где су домови сувише удаљени од зграде у којој се врши гласање. (2) Мале општине могу се спојити у једно гласачко место, ако скупа немају впше од 800 бирача. Гласачка места установљава Државни одбор, на основу предлога покрајинских управа, односно министра унутрашњих дела (за оне крајеве где покрајинских управа нема). Као основа за предлог покрајинских управа, одн. министра унутрашњих дела, служи извештај општинских судова о томе колики је број бирача заведен у бирачки списак, и колико би гласачких места ваљало према томе установити. Члан 50 ИЗ каже, да he општински судови поднети свој извештај покрајинским управама одн. министру унураптњих дела, истодобно када и „сталне бирачке спискове првостепеном суду у смислу чл. 21.“ Тај члан 21 укинут је приликом измена изборног закона од 27 јуна 1922. Он је