Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

ИЗБОРНА РАДЊА

115

рачких спискова сасвпм је логично, да судска решеља о кандидатским листама буду исто онако извршна као и судска решења о бирачким списковима. 87. 0 псправљању кандпдатских листа може бити говора само у толико, што она лица која су без свога пристанка записана на којој листи, могу захтевати да њпхово име буде пзбрисано. Ако је ко без свога пристанка назначен за представника лпсте, он he то дознати из Службених Новина, али, ако је ко без свога прпстанка потписан као предлагач, он то не може дознати из Службених Новина, него мора учпнити усмено пли писмено питање суду, који му, по његовом захтеву, исто тако одговара усмено или писмено. Представници листе и неписмени предлагачи не морају доказивати да су без свога пристанка стављени на листу: њихова изјава пред судом сматра се као довољан доказ. Писмени предлагачи дужнп су доказати, да онај потпис којп се налазп на листи пије њихов. Нико не може оспораватп туђ потпис, него само свој властити. У опште, за разлику од псправљања бирачкога списка, исправљање кандидатске листе може човек тражити само за себе, а не за другога. Кад год избршпе кога предлагача или представника листе, суд је дужан известптп једнога од доносиоца лпсте. На место избрисаног предлагача мора се наћи заменик најдаље за пет дана; иначе, суд he огласити у Службеним Новпнама да цела листа Binne не важи (претпоставља се, наравно, да је листа остала без законога броја потписника). У закону постоје некоје празшше: (1) Не говори се о року у коме се исправке могу тражпти. Пошто закон ћути, треба узетп да се псправка може тражити све до пет дана пред изборе, јер се предлагачима мора оставити пет дана да замене избрисанога потписника. (2) Није речено да ли су доносиоци листе дужни заменитп избрисанога представника листе. Треба разликовати између представника за главнп бирачки одбор.и представнпка за поједина гласачка места. Први морају бити замењенп, јер су неопходно потребан састојак кандидатске лпсте; други не морају бпти замењени, јер нису моралп бити ни назначени. (3) Није речено да ли се псправке кандидатскпх листа морају достављатп појединим општпнама. Без сумње треба доставпти свакој општпни оне псправке које се ње Тlгчу, а то су исправке услед којих су промењенп представницп лпста за њена гласачка места. Од псправљања кандидатских листа ваља разликовати њихово мењање. Исправљање се састоји у уклањању онпх лица која су стављена на листу без свога пристанка. Мењање се састоји у свима личнпм променама листе које би наступиле услед промењене одлуке било предложених кандидата п представшша листе, било њихових предлагача. У начелу мењање листе забрањено је, и то не од тренутка када лпста буде потврђена од суда, него од тре-