Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

166

НАРОДНА СКУПШТИНА

родна Скупштина. Из тог разлога морају се испптивати све изборне радње, а не само оне противу којих има појединачнпх жалби. 169. Ценећи законитост избора, Скупштина не обухвата целокупну изборну радњу. Она се не упушта у питање о правилности бирачкога списка који би био потврђен од надлежне судске власти. Судски надзор вршен пре избора над правилношћу бирачког списка искључује сваки скупштински надзор после избора; ако би, поред суда, и њему на супрот, Скупштина расправљала о правилностп бирачког списка, она би се, протпвно начелу поделе власти, мешала у послове судске власти. У осталоме, баш и кад би нашла да је извршен по неправилном бирачком сппску, Скупштина не би добила ништа. Она би могла поншптити пзбор, али не би могла исправпти бирачки списак; приликом новог пзбора, исто тако као и прплпком старог избора, о свима исправкама бирачкога списка решавао би, у последњој надлежности, суд, и ако он не би хтео одобрити оне исправке које Скупштина сматра као потребне, нови избор морао би се изврпштп по истом' онаквом списку по каквом и први избор. Шта бп онда Скупштина добила шпптењем првог пзбора? Треба разликовати између оног случаја у коме постоји један списак потврђен од надлежне судске власти, и случаја у коме такав списак не постоји. У првом случају, Скупштина не би могла понпштитп пзборе због неправилности бирачког списка које је суд пропустпо да исправи. У другом случају, она би могла пошпптитп пзбор због неправплностп бирачкога списка, јер овој њеној радњи не би стојале на путу никакве раније одлуке судске властп, које и она сама мора поштовати. На пр. она би могла поништити један избор којп је извршен без бпрачког сппска, или на основу једнога списка који нпје од суда потврђен, или у који су уношене исправке које суд није одобрио. Ово што је речено за бирачке спискове, важи у главноме и за кандидатске листе, које се подносе суду на потврду, и чија правилност стога не може бптп претресана у Скушптини. Али између бирачких сппскова и кандидатских листа има неке разлике: код бирачкпх спискова, суд ценп како материалну тачност, тако и формалну правплност. Код кандидатских листа, надзор суда ограничен је искључиво на формалну правилност: у најглавнпје пптање, питаље о посланичкој способностп кандидата суд не улазп. Али баш зато што то питање нпје бпло расправљано код суда, оно може п треба да буде расправљано у Скупштпнп. Код кандидатских листа, Скупштина he сматрати да ван њене надлежности леже само она пптања формалне правилности која је суд морао решитп прпликом по-