Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca
188
НАРОДНА СКУПШТИНА
престаје истеком скушптинске периоде за коју је изабран, а не тек после четири године, рачунајући од дана његовог лпчног избора. (3) Услед законског прописа. Овде треба разликовати неколико случајева: (а) Посланички мандат престаје услед тога што је посланик изгубио посланичку способност. Услове које Устав тражи од посланика, потребно је испуњавати, не само у тренутку избора. него за све време докле мандат траје. На пр. послапик пређе у страно држављанство, или учини кривично дело због itora буде осуђен на губитак грађанске части, или ступи са државом у предузимачке, одн. лифераптске послове; у свима тим случајевима, он се сматра као дисквалифпкован и губи мандат. (b) Посланички мандат престаје услед тога што је народни посланик примио какву било државну службу, осим положаја министра, одн. државног подсекретара. Сасвим је свеједно, да ли се та служба слаже или не слаже са мандатом. На пр. послапик који постане професор университета, губи мандат. Узрок за губитак мандата не лежи у томе, што је посланик примањем државне службе изгубио посланичку способност (примљена служба не мора га увек дисквалификовати), него узрок за губитак мандата лежи у томе, што се државна служба добија од Владе, п што независност сваког посланика који нешто од Владе добије, постаје сумњива. Ако је мандат изгубљен због такве службе која не повлачи собом посланичку дисквалификацију (на пр. професорска служба), онда иема сметње да стари посланик буде наново изабран. Он као посланик није могао примити никакву државну службу, па нп ону која је сагласна са мандатом; али, као вршилац једне службе сагласне са мандатом, он може бити наново пзабран, пошто код њега не постоји ниједан од узрока посланичке неспособности. Губитак мандата настаје само онда, ако је државна служба примљена од народног посланика. На пр. мандат се не поншптава посланику који изјави у Скупштини дане прима државну службу на коју је постављен (овој изјави требала би да следује његова формална оставка на државну службу). Мандат се, према тексту закона, губи само због примања каквог места у државној служби. Ако би посланик примио од Владе једно место ван државне службе (на пр. у одбору самосталне монополске управе), он не би изгубио мандат. Исто тако, посланик би могао примити од Владе какву било хонорисану мнсију; по изборном закону за Уставотворну Скупштину, мандат се губио због примања хонорисане мисије дуже од шест месеци, али у садашњем изборном закону о хонорисаној мисији нема више говора. Да ли посланик-чиновник може бити унапређен за време трајања мандата? Унапређење утиче исто тако на послани-