Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

СКУПШТИНОКИ ПООТУПАК

211

са Скушптине на председнпка. Претпоставпмо да је Скупштпна, закључујући једну седницу, оставила председнику да он, по свом нахођењу, закаже идућу седницу; претпоставимо, такође, да за ту седницу неизвесног датума Скупштина није утврдила дневни ред, да лп би тада, место Скупштине, председник могао утврдити дневнп ред по своме нахођењу, исто онако као што по своме нахођењу наређује и дан скупштинске седнице? Ми мислимо да он то право нема, јер пословник сматра утврђивање дневног реда као пскључиво право Скушптпне. Кад би се, дакле, паново састала, Скупштина бп се састала без дневнога реда, што значи, да би на том састанку могла решавати само о дневном реду идуће седнице, п ни о чем више. 235. При састављању дневнога реда Скупштина нема сасвим одрешене руке. (1) Она мора ставити на прво место несвршене предмете; пзузетно, буџет и хитни предлози долазе пре несвршених предмета. Буџет долази пре несвршених предмета на основу пословника; што се тиче хитних предлога, Скупштина их може, ако хоће, ставити, не само пре несвршених предмета, него п пре буџета, али она није обвезана пословником да им да прво место: све зависп од њеног решења. Главно је, да несвршени предметп могу бити потиснути са првог места на једно ниже место само у корпст буџета (на основу пословнпка) п у корист хитних предлога (на основу скупштинског решења). Ово начело не вреди много због тога, што Скупштпна, као што he се показатп доцнпје, пма права да мења дневни ред. У праксп је бпло примера да су пзвесни предмети, по решењу скупштинском, скпнути са дневнога реда једне седнице, и стављенп на дневни ред друге седнпце. Исто тако било би могуће, нарочитим решењем, скинути један предмет са првог места дневног реда, па ставити на друго место. Све би то спадало под појам „промене дневнога реда“, која је допуштена. (2) По пословнпку, један дан у недељп мора се оставпти за интерпелације; тога дана долазе на дневнп ред само пријављене пнтерпелације (осим ако интерпелација у опште нема, или ако их нема толико да могу испунитп целу седницу). 236. Промена једном утврђенога дневног реда могућна је: пошто се оснпва на скуиштпнском решењу, дневни ред може скупштинским решењем бити промењен. Пословник не каже ништа, али, по томе што се Влада саслушава приликом утврђивања дневног реда, требало би је саслушавати и прпликом његове промене. Дневни ред примењује председнпк, али под надзором целе Скупштине, која је дневни ред утврдила. Из тога разлога, сваки посланик има права у свако доба да говорп о повреди дневног реда. Спор између њега и председника решава Скушптина без претреса.