Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca
ОКУПШТИНСКИ ПОСТУПАК
217
мишљењем; иначе, при великим начелним претресима, он им не да да кваре јединство групе. У посебном претресу, њихова одвојена мшпљења, порсд тога што нису опасна за једипство групе, могу бпти корисна за општи ток претреса, јер у посебном претресу добро је да се чујс што вшпе разних мишљења. После закљученог претреса, могу говорити само мпнпстри, државни подсекретари, владшш повереиицп и одборскп известиоци, алп само један пут. 246. Као што изилази из овога прегледа, код законских предлога, трајањс претреса и број говориика зависи од споразума шефова група. Тек ако се шефови група не буду споразумелп, имају да се примене прописп пословника, као једпа врста диспозптивнога права. Прописи пословника огранпчавају и број говорнпка и дужину говора. Пма један најмањи број говорника који у свакоме случају мора бити саслушан; докле свн ти говорнпци не буду дали реч, Скупштина не сме закључити претрес. Говорници група стављени су у бољи положај пего ванстраначки говорници у толико, што говоре први, и што говоре дуже, али ванстраначки говорници у толико су опет у бољем положају, што свакп од њих може доћи до речи, докле од једне групе не могу говорити више него двојица. По реду који им је одређен пословником, ванстраначки говорницп долазе у ону серију говорнпка који се морају саслушати пре закључења претреса. Већпм групама не даје се више говорника него мањим групама; свака група, без обзира па свој број чланова, има права на два говорника. За образовање једне групе тражи се само шест посланика; на тај начин, једна мала котерија која би бројала мање од десет чланова, учествовала би у претресу равноправпо са једном великом странком која би бројала преко сто чланова. Пли претпоставпмо једну компактну всћину према којој стоји једна опозицпја поцепана ца неколико група: у претресу, опозиција би могла учествовати са впше говорника него већина. Ни мале групе ни ванстраначки говорници нису сужени у својим правима; основа за жалбу имали би само они члановп група који су одвојеног мпшљења, и којима се само у посебном претресу обезбеђује право речи. Пословнику се не може замерити, да није довољно поштовао права мањине, него му се може замернти да је скупштпнски претрес, и по броју говорника, и по дужини говора, јако скучио. Због те скучености, претрес у пленуму може изгубити доста од свога значаја. Пстина, шефови група могу се споразумети да претрес прошире колико год буде потребно, али, како се њихове одлуке доносе једногласно, владина већина, својим издвајањем, у стању је покварити њихов споразум, и учинити неизбежним онако скучен претрес какав је прописан пословником.