Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca

МИНИСТРИ и чиновници

375

(чл. 96 43). Као циљеви противни државним законима мисле се јамачно циљеви забрањени државним законима, а не циљеви који се састоје у раду на промени државних закона. Чиновник би могао бпти члан једне лиге која законптим начином радп на промени некпх постојећих закона. На пр. женскп чиновници могли би припадати лиги за женско право гласа. (đ) Он не може учествовати у покретпма којима је циљ „кочење и обустављање рада у служби" (чл. 96 43). Из овога изилази, да је чиновничка обустава рада (штрајк) забрањен. (2) 4пновник је ограничен у својој пословној слободп: (а) Чиновник не може иматп поред своје редовне службе другу споредну, осим ако то министар дозволи. „Предузимање свих заната, трговачких п индустријскпх радњи под својим или туђим именом, као и адвоцирање" забрањено му је апсолутно, под претњом дисциплпнске казне. (b) Он не може бити уговорна страна у уговорима о набавкама, за рачун онога надлештва у коме служи. У тим уговорима не може битп заинтересован ни посредно нп непосредно. Овај пропис чиновнпчког закона (чл. 97) укинуо је раније прописе закопа о државном рачуноводству о истом предмету (чл. 83). (с) Он не може бпти члан управног илп надзорног одбора оних привреднпх друштава или задруга за узајамно помагаље која стоје под његовим службенпм надзором, пли која су заинтересована у стварима о којима он по свом службеном положају одлучује или даје мишљење. (3) Чиновник је ограничен у своме приватном жпвоту: он мора пазити да његово владање ван службе не удп његовом службеном угледу и угледу његових старешина; због тога не сме заузиматп никакав положај који не би одговарао части и достојанству његовога звања. (4) 4иновник је ограничен у својим односима с иностранством: без одобрења свога министра пе може приматп од странпх влада поклоне, награде или одличја, нпти може припадати страним друштвима (ма где им било седиште). 403. За време службе чиновник стоји под оцењивачком и под дисциплпнском влашћу својпх старијих. Општи прописи чиновничкога закона о оцењивању не важе за све чиновнпке: пзузети су чиновници првих трију група прве категорије, затим судије и наставници свију школа, најзад, у извесној мери, п чпновницп мпнистарства иностранпх дела. Циљ је оцењивања да утврди чиновнпчку способност; од оцењпвања завпсе чиновничке повпшпце, завпсп чиновничко унапређење, зависи п сам останак чиновника у служби. Оцењивачке власти постоје за сваку грану државне управе. То су: (1) Компсије при средишним обласним надлештвима једне уггравне гране, т. зв. обласне компсије. Оне оцењују у првоме степену све службенш<е своје управне гране у областп (изузимајући оних који су од њих старији). (2) Централне комиспје при врховнпм надлештвима једне управне гране. Оне