Ustavno pravo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca
424
КРАЉ
шењем буџета јесте чисто надзор законитостп. Главна Контрола има да каже да ли је буџет нзвршен онако како га је Скупштина решила; она нема да каже, да ли је пзвршење буџета било не само правилно него и целисходно. Сасвим је могуће да Влада није потрошила ни паре преко одобрених кредита, али да је одобрене кредите утрошила крајње нецелисходно. У то питање, како је Влада, у границама буџетских кредпта, газдовала, Главна Контрола не улази. Приликом претреса закона о Главној Контроли у законбдавном одбору, било је предлога, • да се и газдовање владино подвргне надзору Главне Контроле, али већина одбора била је мишљења да за ту врсту надзора није позвана Главна Контрола него Народна Скупштина. (b) Надзор над појединим. актима извршења буџета разликује се од надзора над целокупним извршењем буџета као претходни надзор од накнадног надзора. Када чини своје примедбе на завршни рачун, Главна Контрола има пред собом већ извршен буџет, који може подврћи само ретроскпективној критици. Надзор Главне Контроле над појединим актима пзвршења буџета долазп пре него је дотични акт учињен, п има за циљ да га, ако је неправилан, спречп. Тај претходнп надзор сматра се као нарочпто потребан код издатака: пре него би издатак био учињен, Главна Контрола требала би да овери његову сагласност са буџетом. Алп код издатака ваља разликовати две стгари: с једне стране, онај правни акт, наредбу или уговор, који служи за правну основу издатка; с друге стране, налог који се на основу тога правног акта издаје једној касп за исплату издатка. Да бп бпо потпун, надзор Главне Контроле требао би да обухватп не само псплатне налоге, него п правне акте услед којих се ти налози јављају; другим речпма, издатак бп требало ухватитп већ у тренутку његовога правног стварања. Код нас, надзор Главне Контроле не постоји над правнпм актима који изазива]у издатке; он постојп само над псплатним налозима, и то у облику месне контроле. Под тпм пменом треба разумети оне органе Главне Контроле којп су постављени уз поједпне државне благајне са задатком, да прегледају исплатне налоге пре него се они изврше. Ако месна контрола нађе да један пздатак „није основан на закону пли да није у буџету предвпђен" (чл. 54 ГК), она неће ставити на псплатнп налог своју визу, п без њене визе тај налог не може се нзвршитп. На тај начин, спречавају се издацикојп не би стајали у сагласностп са заковом и са буџетом. Сваки случај одрицања визе месна контрола доставља Главној Контроли, која је дужна донетп своју одлуку о томе пздатку чпју је правилност месна контрола оспорила. Претпоставпмо да је Главна Контрола одобрпла поступак месне контроле: сметња коју то тело и њенп ор-