Vojin

право природно

167

шава се јупачким пожртвовањем живота неких за биаго и.ш срећу свију. II пначи.ш штогод што по закону имају сви једнако права , кад немају једнакостн у дужиостома н воафтвовању? Под оиштнм интересом сакрнвеиа су себична дела, сваки се одваја и хоће себн све да присвоји. Слобода, под заштнтом закоиа, сваком човеку обезбеђује место у народу; Отаџбина хоће његове помоћн и услуге, она га градн грађаннном. привезује га уз саграђане, које оиа сједнњава нзмеђу себе као једну породицу ; но и породица и држава н слава изчезавају, гину, кад лично славол.убље, које се у себичност претворило, заузие иесто љубави к огаџбиин. Дужности човека према ближњима распростиру се, као што са рекао, на цело човечанство; јер по ФнлосоФнјн нема никакве границе нзмеђу народа и свн-треба да се између себе потпомажу; сви су обдарени истим умним својствама, свима је потребна наVка за изображаваље; н ова измена, која се догађа између разннх народа на земљи, дивна је и достојна фнлософнског посматрања; једни од других траже оно, што ови незнају н тако црпе тако рећи из једног општег извора цивилнзацију и вештинске тајне, и тако се одају на умне пронзводе у мирно доба, ^соје је једнно нуждно за душевну силу и рад. Бог је човекудао разум, који само рад и наука развити могу; створио га је паметна да мисли , поштена да разумом влада, храбра да ради н најносле улно му је у срце ову љубав човечанству, која се састоји нз: мудрости, храбростн, поштења и истине. Дужпости дакле човека према ближњима могу се свестн ј 7 ово неколико речи : Помоћ , ослобођење , оданост, заштита немоћ-