Žena i socijalizam

98

и умешни, а нек оставе Богу да се брине како ће им децу исхранити.““ По добром савету Лутеровом није нажалост могуће поступити у нашим лруштвеним приликама, а о уздању у Бога да храни децу неће ништа да зна ни хришћанска држава ни хришћанско друштво. Егзактна наука слаже се дакле са назорима философа и са здравим људским разумом Лутеровим, из чега излази да човек треба нормално да подмирује нагоне који су најтешње спојени са његовим бићем, који су у ствари само то биће. Ако му то због друштвених установа или предрасуда није могуће, онда је спречен развитак његове природе. А о последицама тога знају причати наши лекари, болничари, луднице и тамнице, да и не спомињемо хиљаде разорених породица. У Лајпцигу је изашла једна књига чији писац вели: „Полни нагон није ни моралан ни неморалан, он је само природан као год глад и жеђ, а природа не зна за морал,“== али је друштво далеко од тога да призна ову мисао.

Међу лекарима и физиолозима јако је распрострањено мишљење да је чак и оскудан брак бољи од неженства, а њима у прилог говори и искуство. Уопште признато је да сексуално стање индивидуе утиче у веома знатној мери не само на њено телесно него и духовно здравље, што се лако да објаснити силним утицајем полног нагона на човека. Меки тврде да специјално и број самоубистава расте услед нездравих полних односа. У свима земљама уопште број самоубистава код људи знатно је већи него код жена. Тако, на 1000

женских самоубистава долази: у Енглеској од 1872—76 2861 мушко самоубиство

„ Шведској ,„ 1870—74 3810. , – „ Француској „ 18571—76 3695, = „ Италији „ 1872—77 40000 , = „ Пруској „ 1871—78. 4289. , : „ Аустрији „ 1873—78 4586 ·, 5

ж Таићега 5 ут еће Мегке. НаПе а. 5. 174. Вапа 10, 5. 742. #2 рје Ргоз биНоп мог Чет без! Моп Мегбаз. ТГејрује 1898.

Е Ђ | М | г