Žena i socijalizam

102

тову схватању потпуна човека чине тек човек и жена. На нормалном спајању полова оснива се здрав развитак људског рода. Подмирење полног нагона нужно је за здрав физички развитак човека и жене. Али човек није животиња, и за више задовољење његовог најсилнијег нагона није му довољно само физичко подмирење; потребно је и духовно привлачење и подударање са бићем

са којим се спајање врши. Ако тога нема, полни се сношај врши чисто механички п он је тада неморалан. Као више биће, човек тражи да се узајамно привлачење очува и после извршења полног акта а да распростре свој опле: мењавајући утицај и на бића која се из шог међусосног спајања рађају.“ У ствари то се све у данашњем друштву не може тражити од небројено много бракова, и то је побудило Барнхаге фон Ензе да пише: „Све што нам је излазило пред очи како од закључених бракова тако м од оних што су имали да се закључе није нам могло дати леп појам о таквом спајању; напротив, цела установа, која је требала да се оснива на љубави и поштовању а коју смо ми у свима овим примерима видели да је пре на свему другом основана, постаде нам проста и одвратна и ми гласно понављамо мисао Фридриха Шлегела из фрагмената „Аепашт“: „Готово су сви бракови прељубе, провизорни покушаји и далеки наговештаји стварнога брака чија ће права суштина, по свима духовним и светским правима, бити у томе да више лица треба да постану једно.“ Ово мишљење потпуно одговара Кантову..

Уживање у потомству и обавезе према њему чине љубавни однос двоје трајнијим. Који пар, дакле, хоће да ступи у брак, треба да буде начисто са тим да ли су обостране особине подесне за једно тако спајање. Одговор на то питање морао би имати успеха. Али једино одстрањењем сваког другог пншереса који са-правим

» „Расположења п осећања, са којима супрузи један другоме прилазе, несумњиво су од најпресуднијег утицаја на резултат полног акта п преносе извесне карактерне особине на ново биће“ Ог. ЕЦзађе В]асјме : „Тће тога ефсаћоп ој ће уоцте 1п гејабоп (60 зех.“ И Гете у „Ма мета већа ен“ описује од каквог су утицаја осећања која доводе два човека до иптимног опхођења.

+ решлу ле кеев, 1. Вата, 5. 239. Појрије. КЕ. А. Вгоскћаца.