Žena i socijalizam

14 подношљив ако се супрузи принуде да у пркос унутрашње одвратности и узајамне мржње остану заједно. Тако стање, законом подупрто, скроз и скроз је неморално. Као последица тога стања ствара се у толико и толико случајева основ за раскид брака, а од тога ништа не добија ни држава ни друштво. Као концесија католичкој цркви усвојена је подвојеност стола и постеље, које у старом грађанском праву није било. У будуће се не узима више као разлог за развод брака ни то кад брак кривицом једне стране остане без деце. А уношењем у грађански закон одредбе (5 1588): „Црквене обавезе у погледу брака не мењају се прописима овога одељка (о браку)“ учињена је такође концесија цркви; она има до душе само декоративан значај, али је карактеристична за дух који у почетку двадесетога века влада у Немачкој. За нас је довољно признање да је развод брака отежан да би се сузбило све јаче распадање породице. :

Тако, дакле, и против своје воље људи остају за цео живот приковани једни за друге. Једна страна постаје робом друге, принуђена да се из „брачне дужности“ пода најинтимнијим загрљајима друге стране, којих се она можда гнуша више него грдњи и злостављања. Са-пуним правом вели Мантегаца:“ „Нема веће тортуре него што је та која наморава једно људско биће да се подаје миловање лица које не воли...“ Зар такав брак "није гори од проституције» Проститутка има до извесног степена слободе да се отргне од свога ружног заната, и има права, ако не живи у јавној кући, да не прода загрљај ономе који јој се ма из ког узрока не свиди. Али продата жена мора „волети“ загрљаје свога мужа, ма имала стотину разлога да га мрзи и презире.

Ако је брак унапред, са знањем обадве стране, закључен као брак за новац или положај, тада је ствар повољнија. Стране се узајамно прилагоде и погоде на неки тодиз ммепаф. Скандал се не жели и с обзиром на децу мора да избегава, и ако баш деца највише страдају у хладном, мрзовољном животу родитеља, и кад он не

# Рћузјојогје Чег ЈЛеђе.