Žena i socijalizam

120

са њима се забављају, а један део наших жена толико је покварен да налази да су таква забављања сасвим у реду“ - У вишим и средњим класама друштвеним главни извор зла у браку лежи, дакле, у венчавању ради новца "и положаја. Али брак је још више искварен начином живота ових класа. То се тиче и жене, која се често одаје лењствовању или компромитујућим занимањима. Њену духовну храну чини често пута једино читање двосмислених романа и скарадних књига, гледање фриволних позоришних комада, слушање музике која чула голица, надражавање нерава и забављање скандалима сваке врсте. Или је лењствовање и досада одведу галантним авантурама, које човек још више тражи. Она јури од једног задовољства другом, од једне гозбе другој, а у лето жури у купатила и пределе, да би се од зимњих напора освежила и нашла нових задовољстава. Сћтопдаие зсапдајецје налази у оваком начину живота повољног земљишта; заводи се и подаје се завођењу.

У нижим класама новчани је брак непознат. Радник се жени из наклоности, али разоравајући узроци прате и његов брак. Велики благослов у деци доноси бриге и муке и најчешће доводи до беде. Болести и смрт похађају радничку породицу често. Беспослица пооштрава беду до највишег степена. И шта још не смањује радникову зараду или шта га све за неко време не лишава сваке зараде! Трговачке и индустриске кризе доносе му беспослицу, увођење нових машина или начина рада избацује га као прекобројног на улицу; ратови, неповољни царински и трговачки уговори, завођење нових посредних пореза, гоњење од стране подузетника због

= Бихер, у својој већ више пута цитираној књизи: „Оле ВгаџепГрасе Пи Маббеја ел,“ жали за распадањем брака пи породичног живота; он осуђује рашћење женског рада у фабрикама и тражи „повратак“ „правом позиву жене,“ где она једино „вредности“ ствара: кући пи породици. Тежње модерних пријатеља жена изгледају му као „дилетантизам“, и нада се „да ће се ускоро наћи тачнији пут“, али очигледно није у стању да тај пут покаже. А то је, са буржоазког гледишта, и немогуће. Брачне прилике, као и положај свега женског света, нису створене пронзвољно ; оне су природни произв вод чашег друштвеног развитка. А овај.културни развитак тече по имааоптним законима,

УРА