Žena i socijalizam

128 ~ | ЛЕ ЛЕ средства за спречавање оплођавања, или, ако је оно и против воље било, уништавање плода, побачај, абортус. Погрешно би било тврдити да ова средства употребљавају само лакоумне, несавесне жене. Често пута врло одане жене желе да ограниче број деце и стојећи пред дилемом:- или да одреку мужу или да га отерају на оно за шта је он иначе врло склон, радије се излажу опасности употребе абортивних средстава. Поред тога има "жена које, да би сакриле „погрешку,“ или из нерасположења према трудноћи, порађању и гајењу, или из страха да не изгубе брзо своју драж и не изгубе у очима мужа или људи, раде то исто и за добре паре налазе предусретљиве потпоре код лекара и бабица.

Вештачки побачај, судећи по различним знацима, улази све више у праксу. Још код старих народа постојао је, а данас се употребљава од најцивилизованијих народа па до варварских. Поглавито због тога у Немачкој жене из свих класа све чешће долазе пред суд. По мишљењу Жила Ружеа“ жене Рима прибегавале су побацају из. више разлога. Једно су хтели избећи резултат недопуштених односа, даље су хтеле задржати могућност непрекидног уживања, сем тога хтеле су избећи и промене које трудноћа и порођај на телу жена изазивају. Код Римљана се жена од 29—30 година сматрала већ стара, и зато се она склања марљиво са пута свему што би њену драж окрњило. У Средњом Веку побачај је кажњаван тешким телесним казнама, чак смртном казном, а слободна жена која то учини постаје роб. Данас је побачај највише распрострањен у Савезним Државама. У свима већим варошима Уније има завода у којима девојке и жене превремено порођаје врше; многе америчке новине доносе нотице о тим заводима. У тамошњем друштву говори се о побачају исто тако без устручавања каоси о уредном порођају. У Немачкој и Европи владају о томе друкчији појмови, а немачки казнени законик предвиђа робију за учиниоца и помоћника.

У много случајева побачај пргте најгоре последице, често наступи и смрт, често се здравље за навек сахрани.

У Велде тетеате аи: Гапестепре Коте. Париз 1899,