Žena i socijalizam

; ; 5 | 4 „

159

руди социјалним и религиозним шарлатанима и шарлатанкама. Секира се мора спустити на корен зла. Треба створити социјалне прилике које омогућавају природно васпитање, здрав начин живота и рада и свакоме нормално подмирење природног п здравог нагона.

Многи обзири коју жену вежу, не постоје за човека. | Благодарећи господарећем положају, на његовој је страни, у колико није ограничен социјалним препрекама, слободан избор љубави. Факт да је брак за жену место за склониште, прекобројност жена и обичај, не допуштају жени да своју вољу изјави и принуђавају је да чека хоће ли бити потражена. Чим се пружи прилика да нађе човека, који је спасава друштвеног нецењења и багателисања, жена обично једва чека. Често пута она са потцењивањем гледа на оне своје сестре којима осећање људског достојанства не допушта да се првом намеренику продаду у брачну проституцију и претпостављају да саме иду трновитим путем живота.

С друге стране, човек који хоће у браку да подмири своју потребу у љубави обично је везан социјалним препрекама. Он мора себи да постави питање: можеш ли ти хранити жену и можда децу и ослободити се брига» У колико су идеалније његове брачне намере, у колико је он решенији да се ожени само из- чисте наклоности, у толико ће озбиљније морати поставити ово питање. Многима је у данашњим односима привређивања и својине немогуће постићи то што желе, и они више воле да остану нежењени. Другима, који су мање савесни, намећу. се друге сумње. Хиљаде људи постижу тек доцније самосталан, добар положај, а жену „према положају“ могу издржавати само ако она има велико имање. Свакојако многи млади људи имају претеране појмове о том животу „према положају“, али они морају рачунати са тим да ће многе жене, услед лажног васпитања и социјалних навика, тражити више но што су они у стању. Добре, скромне жене они обично не упознаду, оне су повучене и нема их тамо где се обично жене траже. А жене са којима се они сусрећу нису ретко оне које гледају да

·„ задобију човека спољашњом појавом, претварањем и које

га варају о својим личним одликама и свом материјалном