Žena i socijalizam

170. о

риодичном лекарском прегледу. Али ако држава концесионира проститутке и помаже им тиме да врше свој посао, онда оне морају имати и стана; шта више, у интересу је јавнога здравља и реда да оне имају стан у коме ће моћи вршити свој занат. Каква противречност: На једној страни држава званично - признаје: проституција је нужна; на другој, она гони и кажњава проститутке и блудничење. Сем тога, овакво понашање државе потврђује да је проституција за модерно друштво један сфинкс чију загонетку оно не може да реши. Владајућа религија и морал осуђују проституцију, закони кажњавају њено повлађивање, па ипак је држава трпи и штити. Другим речима, наше друштво које се размеће својом моралношћу, својом религиозношћу, својом цивилизацијом и културом, мора да трпи да му неморал и корупција као потајни отров разривају тело. Али још нешто показује ово стање. Хришћанска држава признаје да брлк није довољан т да човек шма права тражили да плеештимно подмирује полни нагон: У тој држави жена се само у толико узима у обзир, у колико хоће да се пода

· илегитимним човековим пожудама лаје у колико је про-

ститутка. Исто тако, надзор и контрола коју државни органи врше над лицима која се проституишу не распростиру се и на човека који тражи проститутку, што би само по себи морало доћи ако би се хтело да полициско-лекарска контрола има неког смисла и бар упола успеха — да већ и не говоримо о томе што правда тражи да се закони подједнако примењују на оба пола.

(Ово штићење човека од жене које врши држава изокреће главачки природу односа. Изгледа као да су људи слабији а овене јачи пољ, као да је окема завођач а јадни, слаби човек заведени. Мисао о завођењу које се десило између Адама и Еве у рају продужује свој живот у нашим схватањима и законима и даје за право хришћанству које вели: „Жена је велики завођач, суд пун грехова.“ ЈБуди би требало да се стиде ове жалосне и недостојне улоге. Али се њима допада да буду и даље у овој улози „слабих“ и „заведених,“ јер у колико 6бу више зашташћени у толико више могу грешили.

Где год се људи у маси стеку, изгледа да без