Žena i socijalizam

МИЊА =

и =

69 5 >

Стари, здрави и сурови, али непокварени народи, који су у првим вековима после Христа нагрнули са истока и севера као огромни морски таласи преплавили успавано римско царство у коме је хришћанство било постепено завладало, одупреше се свом снагом аскетским

·_ учењима хришћанских проповедника и они, хтели не хтели,

морадоше водити рачуна о овим здравим природама. Са изненађењем видеше Римљани да су обичаји ових народа сасвим друкчији од њихових. Што се тиче Германа, Тацит је тај факт признао овим речима: „Њихови су бракови врло строги и ниједан њихов обичај не заслужује већу хвалу од овога, јер су они готово једини варвари који су задовољни једном женом; код овога многббројног народа ретко се кад чује за браколомство, које се код њих одмах кажњава, и то тако да се самим мужевима даје право кажњавања. Човек одреже косу браколомници и отера пред сродницима голу из села, јер се према оскрнављењу морала нема никаквих обзира. Таква жена ни лепотом, ни младошћу, ни богатством не може стећи другога мужа. Тамо нико не сматра да су пороци ситница којој се може насмејати; тамо није никакво уживање завести или бити заведен. Младићи се жене доцкан, пошто стану на снагу; ни девојке се не удају пре, аи оне су исто тако бујне и телесно развијене. У истим годинама, у подједнакој снази узимају се, и родитељска снага преноси се на децу.“ с

Очевидно да је Тацит, да би Римљанима пружио нешто за углед, представио врло ружичасто брак код старих Германа. Код њих је браколомница строго кажњавана, али не и браколомник. У Тацитово је доба род код Германа био још у цветању. Он, коме су у времену развијених римских односа родовско уређење и његови основи били непозната и неразумљива ствар, приповеда са дивљењем да код Германа човек сматра децу своје сестре као св у рођену. Крвна веза између ујака и сестрића сматрана је као светија и тешња него између оца и сина; отуда при тражењу талаца сестрић је важио као већа гарантија од рођенога сина. Енгелс примећује на то: Ако чланови једнога таквог рода даду као залогу једног свога сина и ако он падне као жртва неверства