Žena i socijalizam

67

заменити порезом. Али је оно у Немачкој постојало још много доцније. По пописној књизи швапског манастира _ Аденберга из 1496. год. морали су се робови у Вертлингену ослободити права прве ноћи на тај начин што је младожења давао крупицу соли, а млада једну фунту и седам шилинга или шерпу толико велику „да сеу њу може сместити стражњица.“ По другим местима невеста је морала давати властели у име откупа толико сира или масла, „колико је њена стражњица била дебела и тешка.“ На другим су местима оне давале украшене кордуанске столице, „које су могле тачно испунити тим својим делом тела.“ “ По описима баварског апелационога судије Велша откуп од права прве ноћи постојао је у Баварској још у последњем веку. Енгелс тврди, даље, да се право прве ноћи одржало код Вализанаца и Скота, и да су га због родовске организације вршили не властелин или његов заступник већ поглавица братства као преставник свију супруга, разуме се ако то право није било искупљено.

Према томе, нема сумње да је право прве ноћи владало не само кроз Средњи Век него чак и у ново доба, и да је играло извесну улогу у законику феудалнога права. У Пољској је племство присвојило себи право да осрамоти сваку девојку која му се допадне, а наређивало је да се удари 100 батина ономе који се пожали. Да одузимање девојачке части изгледа још и данас велепоседнику или његовим чиновницима као нешто што се само по себи разуме, види се из тога што се оно врши тако често не само у Немачкој него и на целом Истоку и Југоистоку европском, као што тврде познаваоци тих предела.

У феудално доба закључивање бракова било је у интересу спахија, јер су деца рођена у тим браковима ступала у исту потчињеност као и њихови родитељи. Тиме су спахије умножавале своје радне снаге и пове-

ћавале свој доходак. Отуда духовни и световни го-

У # Метпштеер УБА Шл ппа Апдеге: Везећтећипе Чет зуб етђегштасћег Астбћег, Неј 20. (Ођегате абрршвеп) Ногтауг: Пје Вауегт па Могеепатае, Аптегкипе У. 88. Види Зисепћетт:; А. а. 0. 5. 360.

МЕ

аут