Žena i socijalizam

, 69

главни узрок неморалних полних страсти, додир са Италијом и Римом још им је више ишао на руку.

Рим није био само средиште хришћанства као престоница папства; он, веран својој прошлости, поста нови Вавилон, европско свеучилиште неморала, а папски двор његово највеће легло. Римско царство, по својој пропасти, оставило је у наслеђе све своје пороке хришћанској Европи. Благодарећи додиру духовника са Римом, они су продрли у Немачку. Необично многобројно духовништво, које великим делом сачињаваху људи чије су полне потребе услед ленствовања и изобиља достигле највиши ступањ а принудним неженством упућене на незаконито или неприродно подмирење, уносило је неморал у све друштвене кругове; оно је било кужна опасност за морал женскога пола у градовима и селима. Велики број мушких и женских манастира разликовали су се често пута од јавних кућа само тиме што је живот у њима био бешњи и неморалнији. ИМ многобројни злочини, поглавито убијања деце, могла су у њима бити у толико лакше скривени што су тамо судили само они који су обично стајали на челу ове покварености. Понекад су сељаци гледали да осигурају своје жене и кћери од духовничког завођења тиме што за свога духовног пастира нису примали онога који се не обавеже да узме наложницу. То је био повод да владика у Констанцу наметне свештеницима своје дијецезе порез на наложнице. Тиме се и да објаснити историјом утврђени факт да је у ономе Средњем Веку који наши романтичари престављају тако побожним и моралним године 1414. на сабору у Констанцу било присутно не мање од 1900 допутовалих жена.

Али ове прилике нису наступиле тек са пропадањем Средњега Века; оне су се појавиле много раније и изазвале су разне жалбе-и наредбе. Тако 802. год. Карло Велики издаје овакву наредбу: „Над женским манастирима треба водити строг надзор, калуђерице не смеју тумарати него их треба најмарљивије чувати; међу собом не треба да се гложе и свађају и у свему се морају по-_ коравати надстојатељкама и игуманијама. Где постоје манастирски прописи, нека их у свему испуњавају. Нека

|