Žena i socijalizam

70 –

се не подају курварлуку, пијанству и грамжљивости, него нека у сваком погледу живе правично и трезвено. Ниједан човек не сме ући у њихов манастир до само за време службе божије, па се онда мора одмах уклонити.“ А наредба из 869. год. гласи: „Ако свештеници држе више жена или просипају крв хришћана или незнабожаца или газе канонске прописе, треба их лишити свештеног чина, јер су гори од обичних људи!“ Сам факт што је у то доба забрањивано свештеницима држање више жена говори у прилог тога да још у деветоме веку нису били реткост бракови са више жена. У ствари није било никаквих закона који су то забрањивали.

Па још и доцније, у доба Минезенгера, у дванајестом и тринајестом веку, није било саблажњиво држати више жена. У једној песми Албрехта од Јохансдорфа у збирци „Мишпезапо-ЕгћИпо““ стоји:

Зар је непристојно

За поштенога мужа

Да има две женег

Што је мужевима могућно, То се не допушта женама.

За морално стање тога доба од судбоноснога су утицаја били крсташки ратови, који су десетине хиљада људи удаљавали за више година од постојбине, па их упознавали у источно-римскоме царству са обичајима који су до тада западној Европи били врло мало познати.

Поред препрека које су мало по мало отежавале ступање у брак и наслеђивање, на положај жена утицало је неповољно још и те што је њих било знатно више од људи. Узроке овоме треба у првом реду тражити у многобројним ратовима, борбама и опасним трговачким путовањима онога времена. Даље, услед неумерености и похлапности смртност је људи била већа, а услед оваквог начина живота дислозиције за болести и смрт показивале су се нарочито за време куге, која је у Средњем Веку тако често беснела. Од 1326. до 1400. било је тридесет и две

У звати пе хоп Хат Гасћтапа пад Могу Намре. Бејрхје. 1857, 85. Низе!,