Žena i socijalizam

"80

ламо да остане у тајности. Јер би шначе и груби сељаци (следујући примеру ландграфовом) навели можда шсшо тако велике џш веће разлоге, што би нам задало много посла“

Меланхтону је било лакше одобрити двојни брак ландграфу, јер је он још раније писао Хајнриху УШ. „да сваки кнез има права да уведе полигамију у својој земљи.“ Али је двојни брак ландграфов изазвао у његовој земљи толико негодовање да је он 1541. наредио да се растури један спис у коме се бранила полигамија као једна ствар која није противна Светоме Писму. Није се више живело у деветом и дванајестом веку, када је многоженство још подносило. Двојни брак хесенског ландграфа, који је изазвао незадовољство у најширим круговима, није био усамљен. Таквих је двојних кнежевских бракова било јошиу 17. и у 18. веку, као што ћемо доцније показати. [

Објављујући да је подмиривање полнога нагона једна заповост природе, Лутер је 'само исказао оно што су савременици мислили и што су људи за себе тражили. Реформацијом која је укинула целибат духовника и манастире у протесгантским земљама, створио је он могућност стотинама хиљада људи да задовољавају свој природни нагон у законитој форми. Али стотинама хиљада других било је то и даље закрабено због постојећег облика својине и закона који су њима одговарали.

Реформација је била протест кове крупне буржоазије против спутаности феудалног стања у цркви, држави и друштву. Крупна буржоазија, која се нагло развијала, тежила је да се ослободи од уских окова еснафских, племићских и покрајинских права и да уведе државну централизацију, једноставну организацију цркве, да уништи многобројне положаје за лењивце, да укине манастире и да их претвори у привредна подузећа.

Лутер је био на верском пољу заступник ових грађанских тежњи. Заступајући слободу брака радио је за грађански брак, који је остварен тек у наше доба законом о грађанском браку и осталим грађанским законодавством, слободом кретања, слободом рада и наста: њиваља. Видећемо у коликој је мери тиме положај женин