Žena i socijalizam

81

измењен. У доба реформације није се било дотле отишло.

Реформација је, истина, многима омогућила брак, али

с друге стране најстрожије гонила слободни полни сношај. У колико се католичко свештенство показивало попустљивим и толерантним према полним страстима, у толико је сад бешње устајало против њих протестантско свештенство које је себе већ било задовољило. Јавним женским кућама објављен је рат, оне су затворене као „пећине сатанине,“ проститутке растеране као „ђавоље кћери,“ а свака жена која би „погрешила“ обележена као чудовиште од рђавштине. (Од веселог ситног грађанина Средњега Века, који је "живео и пуштао да се живи, постаде биготни, строго морални, мрачни филистер који је штедео, да би његови доцнији крупнобуржоаски наследници што распуштеније живели и што више расипали. „Поштени“ грађанин са укрућеном краватном, уским хоризонтом, строгим али лицемерним моралом постаде прототип друштвени. Законита жена, којој није била особито пријатна чулност Средњега Века, веома се слагала са чистунским духом протестантизма. Али остале околности које су неповољно утицале на опште прилике у Немачкој имале су неловољан утицај и на жене. | Промена у односима произвођачким, новчаним и пијачним, коју је у Немачкој нарочито изазвало откриће Америке и воденога пута за источну Индију, произвела је велику реакцију у друштвеном животу. Немачка је престала бити средиштем европског саобраћаја и трговине. Немачка привреда, немачка трговина почеше опадати. У исто време црквена реформација бејаше уништила политичко јединство народа. Реформација је била маска под којом су се немачки кнезови хтели ослободити цареве власти. С друге стране, кнезови су под“ јармљивали племство и, да би лакше постигли свој циљ, помагали су подизање градова. А многи су се градови услед мутних времена драговољно подвргавали господарству кнезова. Услед привредног назатка грађанство је захтевало све веће заштитне мере, да би се заштитило непријатне конкуренције, а кнезови су радо излазили овим

жена и социјализам. 6