Žena i socijalizam

82 = жељама на сусрет. Застој је бивао све већи, а тиме и осиромашавање.

Даље последице Реформације биле су верске борбе и гањања — кнезови су их употребили за своје економске и политичке циљеве — који су са извесним прекидима беснели по Немачкој дуже од једнога века и завршили се потпуним исцрпљењем Немачке крајем тридесетогодишње војне. Немачка се претвори у једно огромно

_ поље препуно лешева и рушевина. Читаве земље и по-

крајине биле су опустошене, стотине вароши и хиљаде села били упола или сасвим изгорели, многе вароши и многа села ишчезли за навек са лица земљина. У многим је местима становништво спало на трећи, четврти, пети, чак осми и десети део. То је био случај са Нирнбергом и целом франачком покрајином. У овој крајној нужди, да би се расељене вароши и села опет што пре населили, прибегло се том драстичноме среству да се људима изузетно допусшило да шмају по две жене. Људи су у ратовима изгинули, али жена беше и сувише. Због тога је 14 фебруара 1650. год. франачка окружна скупштина у Нирнбергу донела одлуку, „да се људи испод 60 година не смеју примати у манастире;“ даље је издата наредба „да су сви свештеници и пастири који не припадају ниједноме ордену ни каноникату обавезни ступити у брак.“ „Поред тога треба сваком мушком лицу допустити да узме по две жене: али их треба потсетити и са предикаоница чешће опомињати да се брижљиво и са потребном дискрецијом труде да као венчани мужеви двеју жена не само обе задовоље него и да свако нерасположење међу њима отклоне.“

И предикаоница је дакле употребљена за пропагирање двојнога брака и за прописивање правила супружанском животу. М трговина и привреда бејаху за све ово дуго време укочене, у многоме сасвим пропале и могле су се тек мало по мало опорављати. Велики део становништва бејаше подивљао, деморалисан и одвикнут од сваког рада. Као што су пре рата најамничке војске убијајући, пљачкајући и срамотећи прелазиле Немачку с краја па крај и уништавале пријатеље и непријатеље, тако су после ратова безбројне чете хајдука, просјака