Žena i socijalizam

90

онемогућено, а нарочито је општинама било дато велико право у погледу утврђивања услова за ступање у брак. Овде онде сељацима је забрањивано чак и подизање такозваних дневних радионица или је наређивано, као у Баварској, што назадна законодавства још и данас имају, да се разруше све дневне радионице које су подигнуте без допуштења изборних кнезова. Само је у Прускоји Саксонској брачно законодавство остало релативно напредно. Последица ових брачних ограничења, пошто се људска природа не да угушити, ·-била је та да се број наложница, у пркос свих сметња и гоњења, умножио а број ванбрачне деце у понеким немачким државицама достигао број законите деце. То су биле последице једног

„родитељског“ режима који се разметао својим моралом и хришћанством. |

Удата жена из грађанског сталежа живела је у оно доба у најстрожијој домаћој повучености: круг њених радова и послова био је тако велики да је она као савесна домаћица морала бити на ногама од јутра до мрака, да би испунила своје дужности, па и то једва уз при: помоћ својих кћери. Она је имала да посвршава не само дневне кућне послове, које и данас отправљају домаћице ситних грађана, него и многе друге послове од којих је данас жена ослобођена модерним развитком. Она је морала прести, ткати, белити, сама шити рубље и одело, справљати сапун, свеће, пиво, укратко, она је била права пепељуга, а одморала се је једино кад је недељом ишла у цркву. Бракови су склапани само међу истим друштвеним редовима, најстрожији и најсмешнији кастински дух владаше у свима односима. Кћери су васпитане у истом духу и држане су у најстрожијем кућном затвору; њихово интелектуално васпитање било је незнатно а њихов хоризонат није се ширио даље: од најужих кућевних односа. Томе се био придружио још и један шупаљ формализам, који је замењивао образованост а дух и живот женин претворио у окретање воденичкога кола. Дух реформације био се сасвим изопачио, најприроднији нагони човекови и његова тежња за животом били су угушени под масом „достојанствених“ регула, које, међутим, убијају дух. Шупљоглавост и ограниченост вла-