Žena

РЕН 118

Када је српска војска освајала поједина места, па ако је у тим местима било српске православне цркве, одржало се првом приликом благодарење.

Где сам год могао ишао сам. Тамо су се мештани љубили и грлили, плакалп. Сретних лица не може човек видети нигде толико на једном месту. А иначе видети сретна и задовољна човека, то је код нас и сувшше велпка реткост.

У црквама ми је упало у очп да жене п девојке сакривају лице као Туркиње. Али има разлике. Туркиња има црно покривало, фереџу, преко главе и то је све. Српкиње имају црну ферему, али од чоје, а преко црне фереџе белу мараму. Ту белу мараму што Ту ркиње_ немају, зову наши авлија.

Овај је обпчај постао, што су Турци тражили, да пи Српкиње иду покривене. Бајаги завор је. И насртали су на женскиње откривена лица. Бајаги, оне и саме немају стида. Но чим је црногорска војска ушла у Пећ неколико родољупкиња бацише фереџе, обукоше своје народно одело, ћурак, п прођоше улицама. Многе ву већ обећале, да бе за њима.

И Турци пи Арнаути војевали су јако против свега што је српско, па п противу народног одела. Трудилп су се, да Срби пи Српкиње оставе своју народну ношњу и приме њихову. У многим крајевима Старе Србије где Срби жаве међу Арнаутима, нећете наћи ни пајмању разлику памеђу Срба п Арнаута. Имају чак и арнаутске беле капицо, а где су помешани са Турцима, носе чалме и фесове. Кад је на пр. српска војска ушла у Приштину, Срби грађани хтели су да се равликују од Арнаута и бележили су црном кредом на белим капицама крст.

При однарођивању нашег народа у бившој турској царевини показало се, од каквог је великог уплива народна ношња. Ту ву Турци и Арнаути прво надрли, да побришу српску народну ношњу, те да бару спољним знацима изједначе Србина собом. После је долавило одузимање вере, па онда јевпка. Са овога гледишта није тешко разумети зашто Српкиње по. кривају лице. То је ишло управ силом, јер су напаствовали сваку жену која је била откривена лица.