Žena

ЗКННА | 265

Отуда има толико интелекта, колико индивидуа. Висина варира са личностима.

Па ипак премда сви људи живе било образовани, било не, чини се да не мора да познају живот. Сваки од њих има мање више искустава, те према томе мање више штрчи или се спотиче у друштву и животу. Човек може да буде одличан лекар, правник, техничар, учитељ, филозоф и т. д. па ипак да не зна да живи или боље рећи да не познаје живот. Изгледа да целокупна спољна култура са свима и у свима детаљима, нема везе са животом. Изгледа да она кроз искуства утиче само на интелекат, а не чини да би разумели живот. Изгледа да не утиче на оплемењавање људске душе.

Међутим мора се са двема стварима код сваког човека да рачуна: Са светом који је ван њега и са светом који је у њему. Како ће човек као учитељ, лекар, техничар, радник и т. д. да схвати спољашње односе, своју професију и да створи погледе на живот, зависи од његовог односа између психе и афекта, зависи од његове унутрашњости. Езо неколико | примера:!') Један по чину најстарији учитељ убио је ноћу своје четворо деце и жену при спавању. Идуће ноћи запалио је у једној општини, где је раније био учитељ, неколико кућа и отпочео на становнике да пуца, од којих је 9 убио а 11 тешко ранио. Као дечак био је лако увредљив, частољубив, уображен. Доцније је живео у псеничким и у светопоправителним алановима. Децу је своју волео као човек, а не као отац. Доцније је омрзао своју породицу, затим се мржња распрострла на цело човечанство, али пре свега на његово село, где су са њим тобоже рђаво поступали.

О себа је говорио, да је недостојан живота; други пут да је геније, кога он као највећим песницима раван поштује; с друге стране, његов је геније над Нероновим; други пут раван Христовом. Затим је наступила пауза, за једно 6—7 година када је израдио свој лу-

ђ) Гаут: Психологија убијања маса 1. књига 3 св. типова злочинаца.