Ženski pokret

ност тачно да испуни, a притом опет као грађанин да буде од користи својој отаџбини и своме народу гajeћи му слободне грађане, јер само слободна мати може одгајити слободног и карактерног човека, a робиња не. Толико о школи. A сад да пређем на друштво. Врло лепо казао je један писац књижевног прегледа y једном журналу узев на ce улогу једне женске, да y првом добу омладинске периоде, када je почела дремеж да пада с очију и кад су ce први пут мушки здружили са женскињама на некакав бајаги заједнички рад, па о чему су онда мушки говорили женскињама? Говорили су о љубави, о лепим очима, умиљатим погледима, дражесним устима. Па јесу ли на тај начин женске криве или мушки, који бар ту не зауздаше своје навике, na да ce свом енергијом заузму да y њима побуде вољу на озбиљан рад и на бављење разумним пословима, Дакле ko je крив ? Без сумње они од којих ce очекивало светлило, y чијим су рукама сва средства којима би могли исправити друштво, исправити и сами себе и нас. Ви та средства на зло употребљујете, и зато cтe ви, мушки, кривци a не ми женске. Ви сте долазили y наша друштва да ce удварате, да кокетирате, да ce забављате, a не да нас чему добром научите. Једном речи : уместо да нас уздигнете на светлу висину, y коло разумних мислећих људи, ми смо вас свукле y нашу низину интригирања, сплеткарења, оговарања и беспосленог живовања. На кратко рећи ; ви сте мушкарци од нас направили пусте и празне женске, неспособне да ce заинтересују и да ce свом душом и срцем заузму за какав разуман и користан рад; и на таквом земљишту које сте ви припремили никло je код нас женскиња оно што ви приписујете нашим природним особинама. Па je ли ce од тога доба до данас y колико изменио појам о положају женскиња, и ако јесте, je ли y корист женскиња ? Јест, појам о положају женских y држави, као организованом друштву, измењен je y корист женскиња нарочито после велике француске револуције, која je дала сасвим други правац друштвеном уређењу рушећи доондашњи апсолутизам, a истичући право, слободу и једнакост. Она je и женскиње по положају помакла унапред. То ce види по томе што ce од тада поклања већа пажња школовању

стр. 48

ЖЕНСКИ ПОКРЕГ

БР. II