Ženski pokret

За њих значи интелектуални став према једном човеку по правилу оно исто што и њихова еротична осећања. Неправда двојаког морала, који су људи створили у своју сопствену корист, по коме може до душе да „падне“ девојка а никако човек, и кад би био развратан, ова неправда се сама окренула против људи и њихов сексуалан живот је довела до подлог одвајања од живота осећања и полних oceћaja, до једног често болног раскида између сексуалних пожуда и интелектуалног става. Економски став према брачном проблему је у одељку о нужности економске самосталности женине већ опширно третиран. Он се не може губити из вида; њиме се ипак полаже камен темељац, на коме жена може постићи пуну самосталност своје духовно-еротичне личности. Овде се може подвући паралела према социјализму. Као год што социјализам ствара човечанству економске основе за културни напредак, допуштајући да сви узму правичан удео у животним добрима, исто тако економски преображај брачног проблема ствара женском свету најпре довољну животну атмосферу да се бори за духовна питања, за унутрашње услове брачног проблема. Духовни став према сексуалном животу је питање мало третирано, и ако је оно од највећег значаја. Духовни живот и сексуални живот стоје у најтешњој вези, што се може закључити из духовног живота сваког човека о његовом сексуалном животу. И обрнуто, сексуални живот сваког човека даје огледало његовог духовног схватања. Људи са ненормалним сексуалним животом, са изопаченим сексуалним осећајима, људи са претераном пондеријом, људи без сексуалног oceћaja издвајају се јасно од људи са здравим сексуалним животом. Животне манифестације ових људи су много свесније, снажније. више уравнотежене; они трпе много мање сметње; они потискују своје сексуалне осећаје ни свесно ни несвесно. Духовни став жена према еротици резултира се из њиховог целокупног животног схватања, из њиховог положаја према мужу и према деци, према осталим људима, из њиховог читавог света осећања, из њихових нежних манира, из њихове спокојности и сигурности, из њихове свесне женскости, из њиховог јасног циља, из њиховог материнства, које је кадро све да обухвати. При томе није реч увек о засведоченом, већ увек о сексуалном • животу. Сасвим је појмљиво, да жена без сексуалног живота прима свесно своје сопствене еротичне oceћaje и допушта да они зраче у њено властито биће, да их претвара у унутрашњу вредност и тиме доводи свој унутрашњи живот до сазревања.

2

Брачни проблем

55