Ženski pokret

бавити. Закони, пак, двојако су огледало друштвеног живота: као огледало прилика и обичаја, и као гледиште на живот и човека, дакле и жене, те се и на њих свуд осврћемо. Иначе, биће давани општи закључци на основу података, а биће поткрепљени примерима, било личностима, било законом, записом и сличним. Рад и положај наше жене: мислим, српске, хрватске и словеначке. И ако српска и словеначка жена не престављају потпуно један тип, јер су Хрвати и Словенци били под утицајем запада, Срби у главном под утицајем истока, ипак, како не мислим давати карактеристику њихову као једног типа, могла сам такав назив дати. Да проговоримо мало о приликама у којима се налазила жена на западу и истоку, и о том утицају отуда на наш живот и нашу жену. На западу у средњем веку још влада мрак, незнање и суровост, отуда и назив „мрачни средњи век“. Спаљују се људи који имају памети и храбрости тврдити, да је земља округла, и да није земљиште свемира, или да је Христова наука изопачена. Воде се крсташки ратови за „ослобођење Јерусалима од неверника“ и у то име пролива се море крви. Те исте ратничке хорде прате гомиле проститутки, које прате и свете саборе црквених отаца. Те, пак проститутке регрутује велика социјална беда. Жене хоће частан начин зараде, оне имају своје радионице, занате, еснафе, оне су мајстори или помоћници ових а не само просте раднице, али им колеге мушкарци успевају то забранити, због конкуренције и женски манастири се све више пуне, али и тамо нестаје места и рада, и проституција увек буја. Није средњовековна жена отишла цркви само да би тамо зараде нашла и кров над главом, већ је и утеху тражила. Утеха јој је: за гробни блажени живот што се овде више мучи, и жена постаје и црквена мученица. Црква је награђује: даје јој одвојено место, горе, од мушкараца А оне и даље фанатично сагоревају на ломачама и у себи за љубав Христове цркве и будућег живота. Прогласе је црквени оци вештицом: лепо. Доста је што трубадури уздишу певајући госпођи под прозором своју љубав и њену лепоту. Тело жене, наравно, које може одушевити човека више, него то, кад би та жена тражила да је човеком сматрају и признају. Па зар не расправљају учени средњег века има ли жена душу или не!?... Ипак, не можемо не нагласити разлику између положаја жене у маси и жене властелина. Као год што је било разлике између мужева властеле и плебса, с том разликом

140

Женски Покрет

4