Ženski pokret

првенство иде код нас тако далеко, да не само оца наслеђују само мушка деца, искључујући женску, него и матер наслеђују само синови, искључујући кћери њене, брат наслеђује сестру, искључујући сестре, стриц наслеђује синовца и синовицу, искључујући покојникове тетке по оцу и т. д. Једна кћи која је пазила и неговала своју стару мајку не може, по законском реду, да наследи матер, ако је син односно брат у животу! А по чему је син ближи мајци него кћи? Каже се у том случају од оних, који хоће и оваку неправду да бране: та мати је могла тестаментом да изједначи у наслеђу сина и кћер, а кад то није учинила, онда је, вели се, хтела да буде онако као што закон прописује: да син искључи кћер из наслеђа. Али колико људи има у нашој средини, нарочито жена, које се одлучују да праве тестамент? Ако је у старом римском друштву било правило да скоро сваки грађанин прави тестамент, у модерном друштву, а нарочито у нашем, то је изузетак. Колико их има који знају законске прописе о наслеђивању? Ако се, са разлога правичности, узме да. женске сроднике треба изједначити са мушким, онда им то треба признати и за законско наслеђивање, а тестатору оставити право да може дати првенство мушком сроднику над женским. Из досадашњег разлагања могли сте се, господо, уверити да сам ја присталица гледишта једнакости мушких и женских сродника при законском наслеђивању. И оца и мајку треба да наслеђују и мушка и женска деца на једнаке делове. И брата и сестру треба да наслеђују и браћа и сестре. Са истих разлога ту једнакост треба увести и код наслеђивања осталих сродника. Али, ако би се узело, да би ово према постојећем праву било и сувише радикална измена, онда за цело треба увести да мајку наслеђују и мушка и женска деца подједнако, а такође да женску особу наслеђују подједнако њени мушки и женски сродници. Чиме се може бранити одредба нашега законика: да мајку наслеђује син, искључујући кћер, или да сестру наслеђује брат, искључујући сестру ? Или да сина кад не остави потомство, наслеђује само отац, искључујући матер? Зар је љубав очева према сину већа од љубави матере према сину, зар је кћери ближи отац него мати Зар су заслуге очеве у издржавању и васпитавању синова и кћери веће, него муке материне при рађању, неговању и васпитавању деце? Али баш и да се узме да и данасу 1925 години наш народ мисли о праву наследства мушких и женских сродника као

4

О изједначењу мушких и женских сродника у зак. наслеђивању

133