Ženski pokret

који разуме, није никад потцењивао њен рад у кући и породици: он се изненадио њеној моралној снази у исполинској борби са толиким несрећама у рату, кад је човек с оружјем у руци вршио дужност према целини, а њој неспремној оставио сав терет незбринуте породице, сву част дома и бине; а није било лако борити се са непријатељем, који је употребљавао сва средства да народ помори и материјално и морално, и да сломије стуб породице. Човек се просто задивио величанственим резултатима њеног на очиглед ситног рада на добру друштва, на социалној правди, на лечењу дубоких рана које рат оставља за собом. Силом гурнута у најстрашнији вртлог, она изалази очеличена. Њен се видик проширује, њено сазнање да је она важан, управо важнији, фактор у људском друштву, гони је на веће учешће у заједничком раду за добро целине. Она увиђа да Држава цвета кад су сви њени грађани и грађанке задовољни а то се постизава кад се сви споссбни мобилишу на рад за њено добро и кад сви сложно прегну да из незнања и мрака извуку своје земљаке. Ствара се женски покрет са изразитом тежњом, да се жена просвети најпре, јер је она васпитач највеће вредности и што она у душу детета запише, никакве школе нису у стању да избришу. Покрет прибира око себе напредне духове, ствара домаћичке школе за сељачку женску омладину, проучава прилике на лицу места, отвара курсеве за неписмене, држи јавна предавања у народу о најосновнијим хигијенским знањима, све на практичној основи. Женски покрет је социални фактор првокласне вредности. Он је израз велике снаге и знања данашње жене. Њене организације су у стварању са тако снажним полетом, да ћe убрзо напоредо стати поред ових већ поменутих старих женских друштава. Државници истинске вредности увићају значај и моћ женских организација и верују, да ћe по структури и циљевима бити надмоћније од партијских организација. Удружене подижу свој моћни глас противу заблуда које културно заостали људи одржавају да би прогрес ометали, против неправде укорењене дугом навиком из доба кад је земљом нашом непријатељ, туђ инац владао, кад је човек бранио огњиште, а жена га одрж авала, кад ј е жена имала ограничено али тако важно поље Р а да, јер ј е она за све в реме

1. и 2.

Улога жене у културном препорођа;

17