Ženski pokret

продукт једнополне владе, показује се поново данас са већом јасношћу. Пре кратког времена пише н. пр. X. Beгa: „Невиност (девичанство) је од вредности изгубила, она не игра више никакву улогу у љубавном животу човека. Чистота и невиност су преживели појмови. Јер жене у полном погледу траже исто поштовање као и човек, и он им то и признаје". Што се губи и што нестаје оног једностраног оцењивања женске чистоте пpe брака, није то никакав знак опалог морала, како се мисли него је последица човечије владе која слаби. Па пошто је то једнострано оцењивање само продукт мушке владе, то са њом оно мора и опадати. У женској држави се цени обрнуто мушка невиност. Код Ирокеза, за време женске владе, држани су млади, нежењени људи врло строго. Био им је забрањен сваки саобраћај са девојкама, они нису смели са њима јавно да говоре, њих су жениле њине мајке. Тако исто је било и у другим женским државама. У Спарти су дечаци били много чистије и стидљивије васпитани него девојке. Ксенофон каже: „Лакше се може да покрене једна камена статуа на говор, или, лакше је научити мраморну стату-у да окреће очи, него што је то случај са дечацима у Спарти. Изгледа да су они били стидљивији од девојака. Код Гароса се истиче ова супротност још јаче. Мушка младеж се строго одваја у једну кућу, младе девојке воде слободан живот и нису обавезне да чувају чистоту. (Фридента). Чистота пре брака као и уздржљивост и стидљивост се цене за време једнополне владе само код потчињеног пола. Сексуални обичаји показују се још на други начин потпуно зависни од моћи. Мушки и женски владари уређују себи хареме, ако то одговара владајућим обичајима. Сагласност у тенденцијама мушких и женских харема граничи се са невероватним. Ми налазимо н. пр. у мушком харему црначких принцеза на сасвим исте обичаје као у женском харему персијских кнежева. Ту сретамо исту суревњивост и исту злоупотребу власти. Црначке принцезе су могле да изберу себи све људе који им се допадају, за свој харем. Ниједан човек не сме ову милост да одбије по цену слободе, па и само живота, Људи су више робови него мужеви, они су заробљеници својих отмених жена. Мушки чланови харема се одвајају најстро-

28

Женски Покрет

1. и 2