Ženski pokret

рани брак. У папирусу Булак, каже се, по Максу Милеру: О, узми себи жену, док си још млад да ти роди сина као твоју слику, јер је то само правилно, ако добијеш сина док си још у младости." Код Ирокеза, који су имали женску владу, била је жена у браку у опште старија него човек. Вајц нам доставља да млад човек добије старију жену, коју му додељује мати, јер она оличава родитељску силу при закључивању брака. И у многим још земљама био је обичај брак између старије жене и млађег човека за време женске владе. Јекел нам наводи цео низ таквих народа; код неких је важило као најбоље време за брак 15.та година, за девојку 19.та. Младићи, који нису жењени, кад достигну 16.ту годину живота служе за подсмех, док девојке могу да дочекају до 20.те па и више. Разлике у годинама старости код бракова данашње мушке државе престављају верну слику прошлости, само у обрнутом смислу. Исто је тако једнострана оцена јавног брака само за један, и то потчињени пол. Код јужно-америчких Отомака били су млади људи жењени старим женама, па кад оне умру, онда се жене младим девојкама. У жарким земљама „жене се млади људи радије са старијом женом, него младом девојком, па ма била и лепа,“ Код Конда бира отац за сина старију девојку, у опште овде је њихова разлика доба старости 6 година. У Бирми је ова разлика још већа, жена је старија од мужа за 10 15 година. По добивеним, оскудним предањима из Старе Индије изгледа да је овде у ово најстарије доба имала жена владу. По Винтерницу, најстарији остаци индијске културе доказују да је жена закључавала брак доцније. Ипак изгледа да су овде очувани мање поуздани подаци. Код Редиса у Јужној Индији су закључивали веридбу дечаци без наусница са већ одраслим девојкама. Дакле, чак овај обичај који нам није познат у мушкој држави у обрнутом смислу, има своју супротност у женској држави. На закључку упоредне психологије љубави и брака у мушкој и женској држави може да се напомене вредност небрачности (неуласка у брак). Једнострано презирање „старе уседелице" јесте продукт мушке државе. Под владом жене био је стари, нежењени човек циљ народне поруге што је до

30

Женски Покрет

1 и 2,