Ženski pokret

који жена има, али ретко је карактер, којег рационално она треба да има. Има недостатака, које човек лако налази кад жена, а за које су апсолутно неодговорне. Треба уклонити те недостатке само у оној мери, у којој би се могло жалити кад видимо извесне калеме осредње како лажно мењају праву природу биљака, на којима се налазе. Специјална атмосфера, која их опкољава доприноси код многих жена развијању мисли и навика, које нису резултат природне склоности. Раније схватање социјалне организације принуђавало их је да живе по закону, који није закон једнакости. Исто као човек и ни мање и ни више него он, жена представља од рођења ону мермерну грамаду пред којом седи вајар питајући се, коју промену треба, да поднесе његово надахнуће или склоност његовог преимућства. Да ли ће створити слику свог божанства ? Мисли ли он на против, да га преиначи у један предмет, око кога би се скупила сва бића, учествујућа у истој бризи за интерес и у свима емоцијама преведеним речју: јединство душе у исто време као у оне„ којима уметност лепота, разум и памет дају главне мотиве. Да ли ћe се он увеселити идејом, да целог свог живота буде под једним кровом, чија ћe се перипетија свести на срдачне изливе око породичног стола ? Да ли ће волети, да из те грамаде извуче предмет, чија се практична корист не би без сумње презрела, али чија би простота била противна правој оцени материје, која се саставља? Тако, да они, који би је ценили, осредње би је сматрали и презрели њену стварну вредност. И једна борба отпочиње у души вајара. Прва инспирација можда надмашује, али да би остварио божанску слику потребно је да се вера у лепоту распростре под прстима уметника. Затим овај сумња врло често у себе и узмиче застрашен пред величином дужности. Некипут освежавање далеких u јаких успомена допушта му, да прихвати идеју учествовања у стапање душа дајући им повода, да се сједине око центра интелектуалног и душевног живота у исти мах. И он мисли на сто, где ћe генерације седети, једна за другом, у ведрини сличних успомена, емоција дељених, напора једнаких, које су везе у исто време јаке и сталне, са којима је исткана породична хармонија.

32

Женски Покрет

1. и 2.