Ženski pokret

тељки које су готове, да се боре са тешкоћама живота, да би сачувале не само њихову срећу, већ и социјално добро, које зависи од њих. Без икаквог непријатељства, без сумње просто, да послушају закон глупе навике, људима се свиђа, да унизе жену у погледу интелектуалном Они незнају последице те заблуде, Колико је ужаса произашло од тог погрешног схватања моралне вредности, које ћe будућа васпитачица људи морати имати, Унижавајући жену, сводећи је на просту улогу домаћице или лутке, људи су спречили полет расе, међу којима ова заблуда захвата најдубље корене. Трудећи се да угуши избијање широких идеја, човек је достижући до женске душе, додирнуо душу детета. Обуздавајући енергију жене, човек је угушио енергију младих бића, која су постала од ње. Не, праве чуварке огњишта нису оне, које обичај против кога се лојалност буни осуђује на вечите бриге и који од ње прави служавку. То нису оне, од којих се траже само особине добре служавке или настојнице. То су још мање лепе лутке које су ван њиховог ограниченог репертуара неспособне, да имају главну идеју, а још неспособније, да изразе оне којима су прожете. То су жене, које саме имају право, да траже титулу правих жена. Оне су без изузетка. васпитане од просвећених васпитача. Пожуримо рећи, да ове постају сваким даном многобројније. Почиње се, то смо видели, давати за право предрасуди потврђујући мождану инфериорност жене. Сем тога схвата се, да је та инфериорност проузрокована код оних, где она стварно постоји, услед рђавог васпитања. Многобројни примери доказују нам сваког дана, да та слабост, која се посматрала кроз толико времена као оригинална није органски недостатак, већ долази једино услед разноликих васпитних метода, које су до последњих година владале васпитањем обају полова. Жена, кажу, мање је посвећена, но човек размишљању. Коме треба приписати прекор, ако не онима, који су скалупили њен мозак од њених раних година? Мисли се, да се она разликује од човека наклоношћу која је обележена конкретним идејама. Да ли их треба стварно непризнати? Зар није ту доказ за диспозиције у смислу практичном? И та диспозиција врло развијена, да ли може створити спасоносно развијање женске мисли у опште? Често се пребацује жени мали речник. Овај прекор, да ли треба учинити онима, који су примили одговорност, да негују њен дух и који су у том

34

Женскн Покрет

1. и 2.